Cyprus is niks ivm Dexia-badbank
Volgens de Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble is het onzeker of de banken in Cyprus ooit weer open kunnen gaan.De banken zijn sinds zaterdag gesloten om een bankenrun te voorkomen, terwijl het land onderhandelingen voerde over een reddingsplan voor zijn economie.
Schäuble zei dinsdag dat twee van de grote Cypriotische banken alleen nog maar overeind worden gehouden door noodkredieten van de Europese Centrale Bank, waaraan de voorwaarde is verbonden dat alle partijen het eens worden over een reddingspakket. "Iemand moet dit aan de Cyprioten uitleggen", zei Schäuble op de ZDF-televisie.
Schattingen lopen uiteen van 20 tot 40 of zelf meer miljard aan euro's gestald op die banken.
Dit kan met de beste wil van de wereld niet uitbetaald worden bij een bankrun.
Technisch gezien kun je ervan uitgaan dat het geld al weg is en niet terug komt.
Gaan de banken open, dan volgt waarschijnlijk een flinke bankrun en vallen ze om, blijven ze dicht, dan wordt de onvrede zo groot dat de steden daar binnenkort veranderen in een slagveld. Draai of keer het gelijk je wil, de overheid kan en mag mensen niet de toegang tot hun geld blijven ontzeggen.(al zou er natuurlijk wel een stevig waarschuwend effect uitgaan van een paar bankiers en politici die door het volk gelyncht worden) .
En wij zitten nu met Dexia badbank en 99% vd Belgen beseft niet eens de gevolgen die ONS boven het hoofd hangen.
In Cyprus gaat het over 40 miljard Euro waar het ECB geen raad mee weet.
Dexia is de grootste badbank van Europa. Hier spreken wij over 1.000 miljard Euro! Ik vraag mij af of bijvoorbeeld De Gucht, toch geen kieken, met zijn geld nog binnen de Euro-zone zit! Ik vrees echt dat AL ons spaargeld (incl. levensverzekering, pensioensparen, ...) gewoon waardeloos is. En natuurlijk mag niemand dat hardop zeggen.
Laatst gewijzigd door demonen : 20 maart 2013 om 01:07.
|