20 maart 2013, 12:00
|
|
Europees Commissaris
|
Het probleem, de mens vergeet de ellende te snel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA
De Kerk is inderdaad God niet, en dat heeft zij nooit beweerd. De Kerk is slechts de emanatie van de doorwerking van de Heilige Geest op aarde. Het is een, weliswaar bescheiden, poging om het Koninkrijk van God nu reeds op aarde ten uitvoer te brengen.
Dit is vermoedelijk waar, de Kerk is dan ook mensenwerk. Zij is niet vrij van zonden, daar alle mensen met een constructiefoutje kampen, waardoor zij het Eeuwige Heil niet alleen kunnen bereiken. Dit constructiefoutje noemen we de "erfzonde". Al wat door mensen gemaakt wordt draagt dus intrinsiek het risico in zich dat deze fout zich zal manifesteren.
Wanneer ik zeg "vermoedelijk waar" doel ik er uiteraard op dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Het is dus niet aan ons, mensen, om te gaan zeggen wat God al dan niet gedaan zou hebben. Dit gezegd zijnde, ons rechtvaardigheidsgevoel is ook een goddelijk geïnspireerd geschenk. Dus ons ageren tegen misbruik is vermoedelijk ook volgens de wil van God.
Laat me toch even wijzen op enkele historische figuren die trachtten om het Rijk van God op Aarde naderbij te brengen : Odo van Cluny, Benedictus, Fransiscus, Ignatius van Loyola, priester Jan, Adolf Daens, Jozef de Veuster ( aka Damiaan ), ... Laten wij dus toch niet het kind met het badwater weggooien, naast vele misdrijven heeft de Kerk ook vele goede dingen gedaan doorheen de geschiedenis.
En laten wij bidden voor onze nieuwe paus : Fransiscus, en hem het voordeel van de twijfel geven om een aantal problemen op te lossen. Geef hem een eerlijke kans, en hij zal je misschien nog verrassen.
mvg. Sint Ignacius
|
In kort gezegd, wij zijn dat soort "mensenwerk" kotsbeu.
Wij willen welvaart voor iedereen, kinderen en kleinkinderen zeker.
Laatst gewijzigd door RASPOUTINE : 20 maart 2013 om 12:01.
|
|
|