Mensen die in Brussel aanspoelen (van waar dan ook) weten geen kant op als ze willen integreren. Hier is geen dominante cultuur die de boel kan vergemakkelijken.
Het begint langzaam maar zeker door te sijpelen dat kennis van het NL wat meer toekomstperspectieven kan bieden dan het FR en het ENG het zowieso in de long run allemaal gaat overschaduwen. De verse voer van de VUB komt ongeveer overeen met mijn persoonlijke interpretatie van de evoluerende taalverhoudingen in en rond Brussel.
De evolutie van het NL is zeker niet negatief maar eerder positief te noemen. Ik zie steeds meer mensen in het Brusselse die een basiskennis NL vertonen. Nu kan je steeds vaker gerust (standaard) NL praten tov anderstaligen (Frans, Slavische, Arabische, whatever) die je dan soms niet altijd perfect verstaan maar wel éénige moeite doen om te communiceren. En velen zijn het NL machtiger dan je soms zou vermoeden. Vroeger was het niet waar geweest.
En wie het Engels machtig is doet meestal geen moeite om de locale talen echt te leren. Als ik vroeger naar pakweg Duitsland of Spanje ging probeerde ik wat Deutsch of Español. Tegenwoordig doe ik de moeite zelf niet meer en communiceer ik in het Engels.
|