Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Natuurlijk MOGEN kinderen die geslaagd zijn in het basisonderwijs naar het ASO of als ze daar geslaagd zijn, gewoon verder gaan. Het probleem is dat het CLB soms TSO of BSO AANRAADT louter op basis van de afkomst van de leerling in kwestie. En de meeste ouders zijn geneigd het CLB te volgen omdat ze menen dat zij het wel het beste zullen weten. Dit geldt nog meer voor leerlingen die een B-attest kregen: daar zal het CLB bij sommige groepen eerder aanraden om naar TSO of BSO over te gaan dan om het jaar te dubbelen.
Voorbeelden genoeg van kinderen die zo belanden in TSO of BSO terwijl ze daar noch de interesse noch het talent voor hebben. Met alle gevolgen vandien voor de motivatie en resultaten.
Dus nee, de lat moet niet lager gelegd worden voor allochtonen of andere kansarmen, maar ze moeten niet worden afgeleid naar TSO of BSO op basis van hun resultaten, dan wel op basis van hun capaciteiten en interesses.
|
En ik maar denken dat de aangerade richting vooral gebaseerd is op de resultaten die behaald werden in het lager onderwijs én na een gesprek met de leerling zelf. Dat laatste is uiteraard met een grote korrel zout te nemen, want mijn dochter - die ondertussen al lang een master diploma behaalde - kreeg toen als advies om kapster te worden, want dat was haar eigen keuze toen ze 11 was (jaartje te vroeg op school begonnen). Ouders die dan hun kinderen zelf niet gevolgd hebben en dan geen idee hebben van het talent en de capaciteiten van hun eigen kinderen, zullen dan voor "kapster" kiezen neem ik aan?