Los bericht bekijken
Oud 7 april 2013, 17:24   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Jarenlang werd diesel "gepromoot" en nu verwachten ze dat de markt op 1 2 3 volledig zal omslaan naar benzine.

Let wel, een moderne diesel (Euro 5/Euro 6) is nog altijd niet even schoon dan een benzine (wel minder CO2), maar vergelijk ze aub niet meer met die rammelende karren van pakweg 20-25 jaar terug.

En wat die astma en luchtwegen van hierboven betreft: het is zeer kort door de bocht om dat alleen maar op het autoverkeer te steken. Maar de gewoontedieren slikken natuurlijk alles wat de groene lobby ons voorschotelt.
Als je me wat beter zou kennen, zou je weten dat ik absoluut niet 'groen' ben, toch niet in de politieke betekenis van het begrip, maar we moeten het licht van de zon ook niet ontkennen. Meerdere studies wezen uit dat er in België een hoge concentratie aan fijn stof is juist door die dieselwagens en slechts minder om andere redenen. Bovendien ken ik zelf meerdere mensen uit mijn omgeving die vaak op de leeftijd van 40 + nog allerhande allergieën of astma zijn gaan ontwikkelen. 'Normale' astma ontwikkelt zich veelal in de kinderjaren, dit nog krijgen op hogere leeftijd moet te wijten zijn aan een soort van 'milieuuitlokking' en daarin blijkt de rol van de dieselmotor niet te onderschatten.

Probleem in ons landje was juist dat het teveel fiscaal gestimuleerd werd om een dieselwagen aan te schaffen, ook het verschil aan de pomp tussen diesel en benzine is onevenredig groot, al is het nu wat gebeterd. Bovendien werden de 'oude nadelen' van een dieselwagen (traag optrekken, rammelen, ...) de jongste twintig jaar volledig weggewerkt door de autoindustrie doordat de standaarddieselmotor in feite een soort van turbodiesel werd. Zulke wagens werden dus in feite té comfortabel gemaakt.

Ik maak me geen illusies, de mensen zullen hun dieselwagen niet afzweren als we dit vriendelijk en lief vragen in naam van het 'algemene belang'. Mensen veranderen vaak enkel hun gedrag als ze geraakt worden in hun meest dierbare bezit, namelijk hun geldbeurs. Dat is nu eenmaal de ontnuchterende realiteit. Bestaande dieselrijders mag men van mij gerust ontzien, dat is het meest rechtvaardig, maar diegenen die nu nog onterecht een dieselwagen aanschaffen die mogen ze, wat mij betreft, uitpersen als een citroen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden