Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon
Zopas op de radio, wij zijn schuldig dat die jongeren vertrekken want we geven meer media aandacht aan de extremisten die oproepen om te vechten dan aan die paar moskees die oproepen om hier te blijven. We moeten dus enkel brave moslims tonen op TV en zwijgen over de jongeren die vertrekken, dat past niet in het plaatje.
Wat een linkiewinkie oplossing.
|
Gisteren op Terzake (Canvas) was het al even erg. Is Bart Somers nu echt de meest relevante figuur die men kan oproepen i.v.m. deze problematiek? Zoals gewoonlijk kwam men niet verder dan enkele cliché's zoals 'sterke opvolging', 'maatschappelijke verankering', enz. Wat dit allemaal
concreet zou moeten betekenen is veel minder duidelijk. Op zich kan je Bart Somers dat niet kwalijk nemen, hij kan er ook niet aan doen dat de VRT-journalisten hem vragen om over zo'n problematiek te spreken. Er zijn nochtans een hele hoop mensen die best wel nuttige dingen te zeggen hebben, als ik denk aan de radicalisering van jongeren moet ik steeds weer meteen denken aan het boek van die Peter Calluy (Kroniek van een aangekondigd onheil). Wie dit boek gelezen heeft begrijpt dat deze meneer best wel wat inzicht heeft in deze problematiek en er ook
concreet iets kan over zeggen. Toch nodigt men op de VRT liever een burgemeester uit uit wiens stad er een paar mensen vertrokken zijn, alsof dat inzake de problematiek enig extra inzicht verschaft aan die man...
Ondanks dat we vandaag met dit fenomeen de zeer pijnlijke gevolgen zien van de halfzachte aanpak van radicalisme uit die bepaalde hoek bewijst deze selectieve bevraging van de media voor mij toch dat sommigen nog steeds niet tot de kern, zeg maar de wortels van het probleem willen komen.
Misschien omdat de analyses van zo'n Peter Calluy bijvoorbeeld nogal pijnlijk zijn voor sommige politieke partijen (SP.a, VLD, ...) of misschien omdat zijn vaststellingen bepaalde dogma's (die we zouden omschrijven als politiek correct) definitief van tafel veegt. Of is het misschien omdat de VRT jarenlang bepaalde vertegenwoordigers (ik denk maar aan Imam Nordin Taouil) uitnodigde die uiteindelijk zelf extremisten blijken te zijn... Ook dat is en blijft natuurlijk een pijnlijke vaststelling m.b.t. de kennis van journalisten over deze zaken.
Het is gissen waarom men de mensen die echt iets interessant te vertellen hebben over deze zaken niet aan bod laat komen ten koste van mensen die niets meer te brengen hebben dan enkele uitspraken over GAS-boetes en cliché's over lokaal beleid maar ik denk en vrees dat ik met bovenstaande alinea op één of meerdere punten wel in de buurt zal zitten. Dat men pakweg de auteur die ik hierboven vernoem niet zou kennen kan ik zelfs niet in overweging nemen.