Los bericht bekijken
Oud 10 september 2004, 12:57   #2
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat de vraagstelling allesbepalend is [size=1](zoals zo vaak bij enquêtes)[/size].
Als men vraagt hoeveel mensen er nog wekelijks naar de mis gaan, dan zal de score behoorlijk laag liggen. Een serieus stuk hoger wanneer de vraag is hoeveel mensen voor de kerk gehuwd zijn en hoeveel ook een kerkelijke dienst willen bij de begrafenis. Nog hoger wanneer de vraag is hoeveel mensen gedoopt zijn / hun communie hebben gedaan. En als men dan heel algemeen peilt naar "geloof" en in welke hoek de mensen dat dan moeten zoeken.... tja, dan zullen nog behoorlijk wat mensen eerder het vakje "katholiek" aanvinken dan "atheïst" , denk ik dan.

Het feit dat je weinig mensen in jouw omgeving aantreft die zich "katholiek" noemen heeft wellicht te maken met twee factoren (er zullen er wel meer zijn hoor):

1. het is niet "in" om je als gelovige te "outen" (de meeste mensen willen zich op dat vlak niet laten labelen; kwestie van imago en hoe eraan te beantwoorden...) Als ik de reacties van sommigen hier lees, de stapel van vooroordelen, het hokjesdenken en de spottende opmerkingen... verwondert mij dat dus niet in het minst.

2. het hangt er ook vanaf waar je de mosterd gaat halen. In mijn vriendenkring zitten toch behoorlijk wat mensen die zich "katholiek" zouden noemen (naast een vrolijke bende atheïsten en ...hmmmm, "zoekenden"?). Over geloof wordt zelden gezeverd aan de toog, maar later op de avond wil een goed glas wel eens aanzetten tot filosofische beschouwingen. Dan valt toch op dat je de wereld niet mag afmeten aan het kringetje van vrienden en kennissen waarin we voortdurend onze rondjes draaien.