Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Mag ik je er even op wijzen dat verschillende landen in de wereld beroep doen op andere machten voor hun landsverdediging (Ijsland, de Pacifische eilanden, ...), dat wij nu al buitenlandse soldaten gelegerd hebben in België, dat wij in een alliantie zitten die de sterkste militaire macht in de wereld vormt en dat de idee dat het uitbesteden van onze defensie aan pakweg het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk of een combinatie hiervan zal leiden tot een nóg grotere invloed van deze landen in de huidige Europese context op zich naïef is - we hebben het over een langetermijnskadercontract, niets mis mee.
|
Ja, er zitten hier al buitenlandse soldaten. Is dat echter een wenselijke toestand? Ten tijde van de koude oorlog misschien, maar hebt u zichzelf al eens de vraag gesteld wat al die amerikaanse militairen nog in Europa doen 70 jaar na WO2 en 25 jaar na het einde van de koude oorlog?
Zijn die er nog om ons te 'beschermen' of zijn het 'garnizoenen' van het Amerikaans imperium? En hoeveel invloed op allerlei beleidsvlakken gaat hiermee gepaard? Hoeveel beslissingen mbt buitenlands beleid worden er niet genomen omdat de VS het graag zo wil? Zelfs als ze lijnrecht tegen de eigen belangen ingaan?
Mij dunkt dat je veel beter af bent zonder buitenlandse troepenmacht en de VS is -hier dan toch - nog relatief benevolent. Uw suggestie om hier pakweg een Frans garnizoen te legeren zou de belgicisten waarschijnlijk perfect in de oren klinken maar is iets waar elke vlaming toch alleen maar van kan huiveren?
Europa heeft trouwens zijn zelfverdediging na WO2 grotendeels uitbesteed aan de VS en ondertussen zijn uitgespaarde geld gespendeerd aan SZ. In die mate zelfs dat de facto Europa nu militair niks meer voor elkaar krijgt zonder die VS. En de sociale zekerheid is er evengoed aan failliet gegaan.
Er kan een vorm van samenwerking bestaan wat mij betreft, maar samenwerking en uitbesteden zijn 2 heel verschillende zaken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Wie sprak er trouwens van huurlingen?
|
Ik weet niet hoor maar hoe zou jij iemand anders noemen die exclusief omwille van de financieën voor jou komt vechten? En hoe betrouwbaar denk je dat dergerlijke troepenmacht is? Stel dat er een conflict komt en je hebt je defensie uitbesteed aan pakwag groot-brittanië. Denk je nu echt dat die niet subito presto Belgique in de steek zullen laten als groot-brittanië zélf in gevaar is?
De beste defensie is natuurlijk een buitenlandse non-interventiepolitiek gecombineerd met een modern uitgerust en efficiënt eigen leger. Cfr Zwitserland. Al 500 jaar van alle vormen van oorlog gespaard gebleven. (Granted ze hebben het terrein mee, maar de rest van wat ze daar doen zou België ook perfect kunnen)