Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Een verbluffend mooi bron Aton. En helemaal gratis. Iets dat mij op valt in die tekst:
Onder farao Merneptah (1212-1202), een zoon van Ramses II, wordt voor het eerst melding van 'Israël' gemaakt op de "Overwinningsstèle" ('Israëlstèle') van Merneptah: "Israël is verwoest, zijn zaad is niet (meer)". De stèle is opgericht om een overwinning op de Libiërs en het neerslaan van een opstand in Palestina te herdenken. Hierbij werd Askalon belegerd en ingenomen. Volgens Ahlström wordt de kustvlakte met zijn urbane centra in de inscriptie aangeduid met Kanaän (Kharu); met Israël zouden de beboste hooglanden worden bedoeld.
|
Dit betrof hier een lokale stam waar vermoedelijk later de naam Israëlieten van is afgeleid, maar nog lang niet het 'volk Israël '. Dit is ook de verklaring waarom de claim uit de Bijbel dat Jozua dit gebied zou veroverd hebben, terwijl Kana'an nog steeds een vazalstaat van Egypte was:
Citaat:
Deze stele is dus dateerbaar vóór het jaar 1200 voor Christus. Dit weerlegt de Bijbelse chronologie inzake Israël:
Volgens het bijbelboek Jozua was het gebied tussen 1200 en 1100 v.Chr. door de Israëlieten veroverd onder leiding van Jozua, de politieke opvolger van Mozes. Echter was er geen eenheid onder de Twaalf stammen van Israël en er waren geen koningen, maar Richteren. [b]Er kwam pas eenheid door het verenigde koninkrijk dat ontstond toen Saul tot koning over het volk Israël werd gezalfd, omstreeks 1025 v.Chr.
|
Zo ook de 12 stammen van Israël een mythe was:
Citaat:
Volgens de bijbelboeken 1 Koningen 12 en 2 Kronieken 10) viel het rijk uiteen in 922 v.Chr., na de regering van koning Salomo.
Zie het verschil: De stèle van Mernaptah is een origineel dateerbaar document. De boeken Jozua, Richteren en Koningen zijn géén originele documenten en ze veel later ontstaan. De ontstaansgeschiedenis van het volk Israël in de bijbel is dus een mythe. Het volk Israël was een van de vele volken die al vóór Mozes in Kanaän woonden.
|
Volkomen mee eens!
Citaat:
De figuur Mozes is verzonnen.
|
Niet volledig, maar wel zoals we lezen in Exodus. Dit betrof hier Achnaton en zijn Semietisch/Egyptische Amarna -bevolking die uitgeweken waren naar Edom en later naar de hooglanden in het noorden van Palestina zijn doorgestoten en zich onder de lokale bevolking vermengd heeft. Men kan ook maar pas van joden spreken vanaf het ogenblik dat er een opsplitsing Juda heeft plaats gevonden. Er is dan nog eens een vluchtelingenstroom op gang gekomen als Syrië het noorden ( met stadstaat Samaria ) is binnen gevallen. Pas op dat ogenblik werd Jeruzalem belangrijk.