Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
50% is geen wetenschappelijk verantwoord cijfer als ge dat meent. Maar dat gelul over transfers is dat evenmin.
Maar een zaak weet ik wel.
Als ik een bedrijf waar 3 afdelingen elk hun eigen boekhouding voeren kost mij dat veel meer dan indien ik één centrale boekhouding heb.
Mijn kinderen wonen/werken in 3 verschillende landen/gewesten. Zoals elke goede huisvader zoek ik info zodat ze de financiële gevolgen van hun keuzes op voorhand kunnen inschatten. Dat heeft mij al heel veel moeite gekost om voor elk ene duidelijker beeld te krijgen. Indien dat drie maal dezelfde wetgeving betrof zou mij dat heel veel energie bespaard hebben. In een land een wetgeving en bestuur vervangen door 3 verschillende wetgevingen heeft dezelfde kostelijke gevolgen.
|
Over de transfers bestaan wel verschillende studies, met wel licht uitlopende cijfers. Ze zijn op te zoeken op het internet. En een aantal hiervan kunnen niet van overdreven vooringenomenheid worden beschuldigd.
Van de supplementaire kostprijs door de gewesten heb ik er nog geen ernstige tegengekomen.
Voor de rest, twee punten :
-als schaalvergroting financieel voordeel geeft, waarom brengt men dan alles niet onder in één Europa. Kan men de landen afschaffen;
-het gaat hem uiteindelijk niet over de boekhouding, wel over de (financiele) verantwoordelijkheid die de afdeling wordt toebedeeld. Dit wordt nog belangrijker, naargelang de afdelingen elk hun eigen koers willen varen. En dan zwijgen we nog over het leuke probleem, dat de ene afdeling niets dan Frans, en de andere niets dan Nederlands wil praten.
BTW buiten gewest, bestaan er ook provincie en gemeentebelastingen. Niet vergeten van hiermee rekening te houden.