Los bericht bekijken
Oud 11 september 2004, 21:36   #11
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
En wat is de diepere reden hierachter? :ussrvlag:
Phrea, die sovjet vlag in je posting is daar goed op z'n plaats, want de val van het stalinisme heeft er mee te maken. (en ik weet dat je liberaal bent) Sinds de jaren negentig, sinds de val van het Stalinsme, zijn inderdaad bij de neoliberalen alle remmen weggevallen, en voeren de 'sociaaldemocraten' een politiek die de burgerij ten goede komt (overgoten met een progressief sausje, maar de bucht die erronder zit is en blijft bucht). De regering Blair heeft al meer geprivatiseerd dan Thatcher in haar volledige loopbaan. Idem voor Jospin. op een gegeven ogenblik waren 13 van de 15 EU-regeringen in handen vand e sociaaldemocraten en nog zijn er in de EU-wetgeving geen sociale rechten opgenomen. Zoalng het stalinisme bestond (en als trotskist heb ik veel kritiek te geven op het stalinisme) was er een duidelijk alternatie voorhanden, konden de arbeiders zich naar een bestaan alternatief richten (let op de formulering). Nu is dit weggevallen en kunnen de kapitalisten volop beweren dat dit systeem het enige werkbare is (wat ik als trotskist dan weer onzin vind), maar een deel van het zelfvertrouwen vand e arbeidersklasse is weggevallen, een deel van de illusies ook. Dit is langzaam aan het keren. Het groeien van de LSP, de antiglobaliseringsbeweging, de anti-oorlogsbeweging, het initiatief van sta-op, zijn allemaal tekens dat de arbeidersklasse opnieuw zelfvertrouwen krijgt en terug aansluit bij de traditei van de klassenstrijd.

We kunnnen ons aan een hete herfst verwachten, de maandagbetoging in Duitsland zijn ook een voorbode van wat ons te wachten staat.

driewerf

Laatst gewijzigd door driewerf : 11 september 2004 om 21:38.
driewerf is offline