Los bericht bekijken
Oud 11 september 2004, 22:15   #215
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Noem het een investering op lange termijn. Doen we dat niet dan lopen we het risico om nog meer tijd en geld te verspillen aan de gevolgen van dat niet-investeren. Ik kan u kortzichtigheid verwijten. Dat is ieders recht, maar het is in basis foert zeggen tegen de volgende generaties.
Inzake die helm op m'n hoofd, dit degradeert uw post en dat meen ik. Waarom moet u persé komen aandraven met extremen? Mijn punt was en is dat we voorzichtig moeten zijn met zaken waar we onvoldoende van weten. Niet dat we paniekerig rond moeten lopen of ons ingraven met een helm op.
Mijn andere elementen zijn genegeerd, ik had nochtans antwoorden gegeven op uw vraag. Wat kan ik meer doen. (sic)

U zegt dat u niet verplicht wilt worden om daaraan mee te doen. Maar dat is zo bij alles van de overheid. Er is zoiets als het gemeenschappelijk belang en het is haar taak om dat te dienen. Als u de voordelen van die gemeenschap wilt dan vervalt uw recht om een egoïst te zijn. Als u vind dat die voordelen niet in verhouding zijn dan mag u gerust de eerste tram naar Pluto nemen (vergeet proviand niet voor 40 jaar en een paar bretellen )

Anderzijds zie ik een punt waar u wel gelijk in hebt: milieu is soms een drogreden om je iets door de strot te duwen. Maar dat is een andere discussie.
Neem misschien Jos Verhulst's voorbeeld dan, als dat van mij u niet aanstaat. Het lijkt me nogal dom om te gaan investeren in bescherming tegen iets waarvan ge niet weet hoe ge u ertegen moet beschermen.

Andere voorbeelden:
In de jaren 60 maakte men een projectie dat als het telefoonverkeer zo bleef stijgen, binnen de 20 jaar alle vrouwen zouden telefoniste zijn. Moesten we dan toen ons telefoonverkeer aan banden leggen?

In de 19e eeuw maakte men een projectie dat als iedereen in Londen een paard zou bereiden, Londen zou bedolven worden onder een laag van 2 meter paardestront. MOesten ze dan toen het aantal paarden aan banden leggen?

Oplossingen kan je uitwerken als je een probleem begrijpt. Nog voor er sprake is van een probleem, laat staan van een begrijpen van dat probleem, al preventieve maatregelen nemen, is zoals bretellen aan uw schoenen knopen.