Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2013, 11:44   #12
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Puur Macro economisch gezien is meer OV in stedelijke gebieden inderdaad efficiënter. Kijk maar eens naar wereldsteden die kwa economische sterkte en leefbaarheid hoog scoren. Dat zijn allemaal steden waar het OV een groot aandeel heeft.
Het spoor vijf keer meer laten transporteren is overigens een stuk goedkoper dan blijven meer wegen bouwen.
Uiteraard is gestructureerd massavervoer in stedelijk gebied efficiënter dan individueel wegvervoer per auto. Het is een kwestie van de juiste oplossing voor het juiste probleem op de juiste tijd en plaats.
Dichtbevolkte metropool = ondergrondse. Nabije voorsteden = voorstadspoor, tram, bus en randparkingen. Verder afgelegen voorsteden, industrieparken en regionale secundaire steden = normal spoor en weg (vrachtwagen, bus en personenwagen). Tussen de diverse vormen van verkeer zijn ook de nodige knoop- en overgangspunten te voorzien in de vorm van gemeenschappelijke stations c.q. parkings en stelplaatsen.
De autosnelwegen zijn uiterst efficient vanaf 20 tot circa 120 km voor personenwagens, de bovengrens ligt voor het vrachtvervoer 5 �* 10 x hoger. Het zou economische onzin zijn dit wegverkeer daar bovenmatig te gaan belasten. Vervanging via openbaar vervoer is immers niet mogelijk.
fcal is offline   Met citaat antwoorden