Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TimV
Kzou echt wel eens willen weten wie op dit forum er ooit effectief problemen had met een Waal, zoals steeds moet alles om geld draaien.
|
Ik heb een klein jaar in Wallonië gewoond. Het volgende verhaal typeert heel goed de mentaliteit die daar in bepaalde kringen heerst.
Ik werkte op de materniteit van een ziekenhuis, toen dat ziekenhuis net bericht kreeg van het ministerie dat hun medisch beleid te duur was.
Even de achtergrond hiervan schetsen: wat was het probleem: in Vlaamse ziekenhuizen worden bij pas bevallen vrouwen enkel bloednames (en andere onderzoeken) gedaan op indicatie, volgens de gangbare internationale richtlijnen. In Wallonië gebeur(t)(de?) dit systematisch bij elke vrouw, en als er ook maar iets afwijkends gevonden wordt/(werd?), wordt/(werd?) ze verschillende keren herhaald. Gevolg is natuurlijk dat de Waalse materniteiten (en ziekenhuizen in het algemeen, want de overconsumptie in Wallonië betreft alle disciplines) onevenredig veel meer kost(t?)en aan de sociale zekerheid, zonder dat zij daarvoor meer kwaliteit bieden.
In die tijd was Frank Vandenbroecke bezig met het vergelijken van de medische kosten in de Belgische ziekenhuizen en het op de vingers tikken van ziekenhuizen die buitensporige kosten veroorzaakten, om overconsumptie tegen te gaan. Vrijwel elke Waalse materniteit heeft in die tijd een brief gekregen waarin stond dat zij hun kosten moesten drukken, of dat zij anders zelf moesten opdraaien voor de meerkost van hun medisch beleid.
Die brief is toen besproken geweest op de medische staf. Wat werd daar gezegd:
* de meerkost op de materniteit was de schuld van de pediaters, die teveel onderzoeken deden op de pasgeborenen, waarvan de kosten op rekening van de materniteit kwamen;
* het feit dat zij die brief kregen, was de schuld van de Vlamingen, omdat die door een zuiniger beleid de gemiddelde kosten in België naar beneden halen;
* al bij al kan de meerkost geen probleem zijn, want aangezien de Vlamingen zuiniger zijn, kan het geld dat anders naar Vlaanderen zou gaan, gebruikt worden om de meerkost in Wallonië te dekken.
Wat wil ik hiermee zeggen: ik heb een fijne tijd beleefd in Wallonië. Mij ga je niet horen beweren dat Walen minder sympathiek zijn dan Vlamingen, ook al heerst er duidelijk een andere mentaliteit.
MAAR in Wallonië heerst wanbestuur, wanbeleid en wanbeheer. Bovendien hebben die mensen nooit anders geweten, gezien en gehoord dan dat anderen dat voor hen betalen en zullen blijven betalen. De Belgische staat is voor hen een door anderen gefinancierde melkkoe, waarvan zij alles mogen vragen en alles mogen eisen, zonder ooit zelf enige verantwoording af te leggen of verantwoordelijkheid te nemen. En de Waalse politici zeggen niet: "stem voor ons en wij zullen Wallonië saneren zodat wij een gezond financieel beleid kunnen voeren", maar wel: "stem voor ons en wij zullen ervoor zorgen dat alles bij het oude kan blijven en anderen dat voor jullie blijven betalen."
Citaat:
Iets meer investeren in een armere regio van je land lijkt me niet meer dan normaal,
|
dat is ook niet meer dan normaal. Maar dan is het ook niet meer dan normaal dat die armere regio dat geld verantwoord gebruikt, er zuinig mee omspringt en investeert waar het rendeert, met de bedoeling zo snel mogelijk op eigen benen te kunnen staan. En het is ook niet meer dan normaal dat als die armere regio er zijn voeten aan vaagt, de inspanning van de rijkere regio als niet meer dan normaal beschouwt, het geld verspilt, en niets anders doet dan de helpende regio dwarsbomen, manipuleren en chanteren, dat de samenwerking dan wordt stopgezet.
Als Wallonië een ontwikkelingsland zou zijn dat zo met onze voeten zou rammelen, hadden we de "investeringen" al lang stop gezet en economische sancties afgekondigd. Maar omdat we toevallig terecht gekomen zijn in hetzelfde staatsverband, moeten wij ons maar alles laten welgevallen. Dat vind ik niet meer normaal.
Citaat:
indien deze investeringen verkeerd gebeuren ligt de eindverantwoordelijkheid bij de premier, niet bij de waalse bevolking. En damn... die premier is toevallig een vlaming, bljkbaar zijn once politici niet veel beter 
|
daar sla je de nagel op de kop.