Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2013, 13:19   #3
marjan
Burgemeester

Standaard Nieuw fatwa: Doodstraf voor wie atheïst wordt of christen

Atheisme in Marokko
Imad-Iddine Habib, de oprichter van "ex-moslim Raad van Marokko", moet zich verbergen voor de politie. De veiligheidsdiensten willen de Activist ondervragen over zijn acties 'tegen de Islam'. Imad Habib vecht voor het recht om afstand te nemen van de islam.

"Het is al drie dagen dat ik verberg. De ene nacht breng ik hier door, de andere nacht daar, ik probeer niet te lang op een plek te verblijven", zegt Imad-Iddine Habib. De 23-jarige Marokkaan is een activist voor MALI dat staat voor Alternative Movement for Individual Liberties (Alternatieve Beweging voor Individuele Vrijheden).

Hij is bekend bij de mensesn door teksten te schrijven als: "er is geen god dan ... Mickey Mouse." ... Zijn politieke standpunten hebben geleid tot meerdere arrestaties en ondervragingen door de politie. Hij vreest dat het deze keer wat verder zal gaan. "Het is heel gebruikelijk in Marokko, de politie roepen u voor verhoor, vervolgens zetten ze je achter de tralies".

De politie bracht een bezoek aan zijn familie en ondervroeg zijn vader. "Ze wilden weten of ik geen contacten had met het buitenland. Ook wilde de politie weten of mijn vader mij hoorde in een vreemde taal op de telefoon, of als ik buitenlanders thuis op bezoek kreeg. Ze wilden ook weten wat de houding is van mijn vader tegenover mijn activiteiten en of hij mij steunt " zei Habib.

Het doel van de Marokkaanse veiligheidsdiensten is duidelijk. "De politie vertelde mijn vader dat ik Marokko een slecht imago gaf, dat ik werkte tegen de ontwikkeling van mijn land. De politie vroeg mijn vader om te zorgen dat ik mijn activiteiten ga stoppen," voegde hij eraan toe.

De politie kwam terug voor een tweede bezoek na een artikel over hem in de lokale media. Toen besloot Habib te verbergen. "Ik ben niet van plan om risico's te nemen. Ik neem advies van mensen met veel ervaring ... en die me helpen om de beste beslissing te nemen", zegt hij.

De jongeman zei dat hij beseft dat een meerderheid in het land zich verzet tegen zijn ideeën. "Wij zijn een kleine minderheid. We zijn niet op zoek naar een grote aanhang of netwerk. We zijn niet van plan om mensen te bekeren, maar gewoon om mensen die dezelfde visie hebben te verzamelen," zei hij.

Deze zaak komt in een periode waarin er spanningen zijn tussen religieuze conservatieven die strijden tegen liberalisering en liberale activisten.

Een paar weken geleden is er een officiële fatwa gegeven door de Hoge Raad van Marokkaanse religieuze geleerden. Het roept op tot de doodstraf tegen moslims die zich willen bekeren tot atheïsme of christendom.

bron:www.rkempo.nl

Laatst gewijzigd door marjan : 17 mei 2013 om 13:21.
marjan is offline