Met het verdwijnen van het stembiljet van de senaat, verdwijnt ook de gewestelijke kieskring van de nationale politiek. Enkel voor Europa zou er nog een kieskring per gewest zijn, maar dat zijn heel andere verkiezingen.
Persoonlijk was ik wel voorstander van die gewestelijke kieskring, daarbij konden de kopstukken van de verschillende rechtstreeks in duel gaan met elkaar en konden ze zichzelf ook aan heel Vlaanderen verkiesbaar stellen.
Daarom mijn volgende voorstel voor de verkiezingen van 2014:
Voor het Vlaams parlement maken we een stemformulier die bedrukt is aan de voorkant en aan de achterkant. Aan de A-kant staan alle politici die kandidaat parlementslid en Vlaams minister zijn. Deze kieslijsten zijn voor heel Vlaanderen dezelfde (Vlaamse kieskring). Aan de B-kant staan politici die enkel kandidaat parlementslid zijn. Deze kieslijsten zijn per provincie. Het is dus de bedoeling dat een deel van het Vlaams parlement verkozen wordt door de Vlaamse kieskring en een deel door de kieskring per provincie.
Het systeem heeft heel wat voordelen:
1. De macht van de partijhoofdkwartieren neemt af: het is gedaan met om het even wie minister te maken (dus geen witte konijnen meer van buiten de politiek), dus alle Vlaamse ministers hebben op een lijst gestaan en dit voor heel Vlaanderen !
2. Fin-de-carriere politici worden makkelijker verkozen in een provinciale kieskring dan in een Vlaamse, echter zij kunnen dan enkel maar parlementslid zijn.
Eerlijk gezegd zie ik geen nadelen aan dit systeem, maar misschien kunnen jullie ze mij tonen
Ook voor de kamer zou dergelijk systeem kunnen. Een federale kieskring zou ook een optie kunnen zijn, echter een federale kieskring zou niet veel veranderen aan de uitslag: de PS die bijvoorbeeld zou versterkt worden, maar dat zou ten nadele zijn van de Vlaamse collaboratiepartijen SP.a en Groen. Iemand die NVA wil stemmen zal NVA stemmen, federale of gewestelijke kieskring, maakt niet uit. Om praktische redenen is het eenvoudiger om hetzelfde systeem voor de kamer uit te werken, met een gewestelijke kieskring voor kandidaat ministers en provinciale kieskring voor kandidaat kamerleden. Dit tot het ogenblik wanneer de kamer overbodig wordt uiteraard...