Los bericht bekijken
Oud 21 mei 2013, 13:30   #71
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waar het omgaat. Is dat dier en mens praktisch niet gelijk staan.

Een mens is nu eenmaal meer waard dan een dier. Biologisch is dat dan weer een heel ander verhaal.

Alleen wij mensen leven niet meer in de Jungle he (niet in westen althans).
Als puntje bij paaltje komt, is een mens in de praktijk helemaal niet meer waard dan een dier. Ik hanteer met opzet 'roofdier' en 'prooidier' omdat voor het ogenblik die twee termen me handiger lijken dan in te gaan op ideologieën en godsdiensten, regimes en weet ik veel.

Biologisch gezien is de mens een roofdier. Hij rooft fauna en flora.

Daar is niks fout mee.

Maar de mens plant zich voort als een prooidier, en daar is alles mis mee.

Want de roofdier allures hebben zich door de tijden heen ook verplaatst naar de eigen soort die zich als prooidier gedraagt. De essentie is de strijd om territorium ingekleed door abstracte zaken als politieke idiologieën (Koude Oorlog bv) en godsdiensten.

Die abstracte inkleding (overloop de menselijke geschiedenis) eindigt altijd in ... wat? Moord, folteren, uithongeren, af en toe systematisch georganiseerd ( vrij recent: Holocaust, deportaties van Stalin, Armenië, Ruanda, Kosovo, Darfur, en Syrië is goed op weg.)
De lijst is eindeloos met recente toppers als WOI en WOII.

Kijk wat er gebeurt: het roofdier mens gaat z'n beste DNA (jonge, gezonde mannen) annihileren in een zogezegde strijd voor het vaderland.
Er klopt iets niet. Dan moet je gaan corrigeren en stellen:

Een club roofdiermensen zet prooidiermensen (de massa dus) in om geannihileerd te worden (= de normale uitkomst van een oorlogsconflict).
Hun schaarse kinderen gaan naar privé-scholen in Zwitserland of in Engeland of in Amerika en ze doen enorm veel aan liefdadigheid, maar het vuile werk (Artsen zonder Grenzen en de hele basar van Unicef tot en Broederlijk Delen) wordt gedaan door prooidiermensen.

Prooidiermensen draai je met een minimum aan intellect zo rond je vinger. Je doet ermee wat je wilt en je kan ze alles wijsmaken; dat een condoom slecht is en dat er een reukje hangt aan abortus plegen, dat homoseksualiteit niet zuiver op de graat is en dat multinationals het altijd beter weten omdat ze de economie ondersteunen, weet je wel?

Zowel in het westen als elders heb je een donkere wolk van doodscultus hangen. Hier in Vlaanderen moet ik heel snel zappen om geen tien mensen te zien die overhoop geschoten worden op een uurtje.

En in Syrië krijg je de bloedspatten zo als ontbijt. In het echt.

Als ik dan naga hoeveel geld ik heb uitgegeven aan de dierenarts voor mijn hond en mijn kat alleen (beide perfect eetbaar in andere contreien), dan moet ik vaststellen dat een dier vaak meer waard is dan een mensenleven. Zeker in het westen. Ik had met dat geld toch mensenlevens kunnen redden? En waarom heb ik dat niet gedaan? Omdat ik tien percent of meer roofdier dan prooidier ben.

De sterilisatie van mijn kat (150 euro) heb ik betaald omdat ik niet tuk ben op katten. Hoe minder hoe beter.

En medische kosten voor mijn hond heb ik betaald omdat hij me bescherming bood (overleden eind april) en de vuilbak was van de keuken en nooit lastig deed.

Als roofdier van fauna en vooral flora, heb ik er geen enkel voordeel bij om mensprooidieren voorrang van rechts te geven.

Alles draait om territorium.

En die ontstellende tegenstelling roofdier/prooidier vind ik terug in literatuur en ook in kunst.

De meest fascinerende kunstenaars en schrijvers zijn deze die niet goed weten of ze prooidiermens of roofdiermens zijn en in welke verhouding. En dat conflict onbewust of bewust uiten.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 21 mei 2013 om 13:39.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden