Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem
Als de grenzen van vele individuen die elkaar niet eens kennen duchtig worden overschreden, dan heb je binnen de 24 uren een groep. Het enige wat er nodig is, is een druppel die de emmer doet overlopen.
Je hebt mei '68 nooit meegemaakt (ik trouwens ook niet). Een klein incident in de universiteit van Berkeley in de VS heeft zich verspreid onder de studenten. De vonk sloeg over naar Europa. Studenten. Maar daar sloten arbeiders zich bij aan.
Wel, een onnozele zitstaking in de universiteit in Berkeley (VS) heeft tot gevolg gehad dat de Franstaligen in de universiteit van Leuven het elders mochten gaan zoeken (dat is dan Louvain-la-Neuve geworden).
Hadden we dat niet gedaan, dan was Leuven zo rot als Brussel geworden. Mijn Frans is trouwens zeer oké.
Maar het lijkt weer tijd geworden om de kasseien te gaan opbreken. In België is dat de enige taal die politici snappen.
Zijt maar zeker dat het geen mars met witte ballonnetjes zal worden. Als de vonk erin slaat.
En als jij ervan uitgaat dat wij hier een zootje xenofobe paniekeraars zijn, dan denk ik dat je dringend een barometer en een thermometer moet aanschaffen.
|
Ik was een maand oud in mei '68. De vibraties van de revoltes hebben zich toen ongetwijfeld in mijn systeem genesteld want éénmaal oud genoeg ging ik ook de barricaden op met de jongerenmars voor werk en de mijnstakingen in de jaren tachtig. Ik was zo eentje die voorop liep. En dat wil dan ook zeggen dat ze jou eruit pikken, zowel de andere haantjes-de-voorsten als de flikken.

Ik heb dus een vrij goed idee hoe de zaken werken. Van mij mag je kasseien opbreken maar het zal snel gedaan zijn. Neem maar van mij aan dat teveel onrust niet getolereerd zal worden. Het maakt niet uit Of het nu radicale moslims zijn of radicale xenofobe panikeurs.