Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2013, 16:06   #4
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vandaag in DS een zeer klein artikeltje onderaan rechts op blz 47: De Waalse en Brusselse lonen zijn te hoog vergeleken met de Vlaamse. De arbeidsproductiviteit ligt voor Brussel 17 en voor Wallonie 18 % lager dan in Vlaanderen.
Interessante studie van Vives. Ik heb ze nader bekeken. Als basis neemt Vives de jaarverslagen van alle belgische ondernemingen van de periode 2005-2011, gaande van kmo's tot grote private ondernemingen. Overheidsbedrijven komen niet in aanmerking, daarvan kan men immers de productiveitsgraad niet vergelijken en bovendien liggen de lonen in gans het land ongeveer gelijk.

Maar toch denk dat deze studie haar beperkingen heeft. Neem nu de kmo's
in de horeca in Wallonië. Veel van deze bedrijfjes zijn in handen van Vlamingen of Nederlanders. Daar zal de productiviteitsgraad dezelfde zijn als in Vlaanderen. In de grote privéondernemingen werken ook Vlamingen en buitenlanders. Ik beweer niet dat alle Walen luiwammessen zijn, maar hun latijnse aard speelt wel mee. Ze doen het wat kalmer aan.

Vives houdt geen rekening met deze toestand. Ze kan dat ook niet.
Ik besluit uit deze studie dat ze alleen een trend aangeeft. En dat de Walen en brusselaars hun beide pollen mogen kussen voor het feit dat alweer de verfoeide Vlamingen hun economie helpen mee aanzwengelen. De toestand zou anders nog veel dramatischer zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden