Sta mij toe het
daaromtrent met u niet eens te zijn.
Ik citeer enkele zinnen die mij 'stoorden':
<
In de samenleving van nu en straks zal het heersende ideaal van 'Vlaams burgerschap' alleen maar meer verdeeldheid zaaien...>
Glazen bol? Natte vinger? Wishful thinking?
(ik gok op het laatste)
<...
Het is onvermijdelijk dat deze superdiversifiëring van onze samenleving zich verder zal doorzetten...>
Er is helemaal niks 'onvermijdelijk' aan het zich verder doorzetten van de superdiversifiëring. De talrijke economische, politieke en sociale crisissen die we uit de geschiedenis kennen hadden ook De Heer Van Besien kunnen leren dat het begrip 'onvermijdelijk' zéér relatief is. De 'Onzichtbare Hand' die de mensheid in één of andere richting zou dwingen, is nog steeds niet uitgevonden (al zijn daar wel vele pogingen toe ondernomen).
<...
Veel Vlamingen vinden dit bedreigend omdat er voortdurend nieuwe mensen naar hier komen die de taal niet spreken. Ze hebben het gevoel dat de integratieklok telkens wordt teruggedraaid...>
Me dunkt dat er wel wat méér aan de hand is dan een 'gevoel' dat de integratieklok telkens wordt teruggedraaid. Dat toont de nu ook door De Heer Van Besien opgemerkte 'explosie' van nationaliteiten en talen in Antwerpen, Brussel en andere steden en gemeenten in Vlaanderen duidelijk genoeg aan.
Bij een vooruit draaiende integratieklok zou zo'n 'explosie' immers nooit plaats hebben gevonden.
<...
een schild-en-vriendbeleid [...]: de verwerving van het Nederlands geldt als voorwaarde tot deelname aan de samenleving...>
Dat 'schild-en-vriend' vind ik eigenlijk een smerige insinuatie.
Wat die voorwaarde tot deelname aan de samenleving betreft: die geldt ook voor de inboorlingen, hé. De enige officiële taal van De Vlaamse Gemeenschap is het Nederlands. Een goede beheersing van die taal door om het even welke burger van het Vlaamse Gewest kan m.i. alleen maar positief worden geëvalueerd. Daar niet alle bewoners van het Vlaamse Gewest dat even goed begrijpen, mag wel enige dwang worden uitgeoefend. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat er binnenkort ook voor Arabisch-, Chinees-, Russisch-, Turks-, ... -taligen 'gebetonneerde faciliteiten' worden ingesteld?
<...
Kennis van het Nederlands is noodzakelijk om elkaar te verstaan en dus voor de sociale samenhang. Maar op dit moment is er iets anders aan de gang. Taal wordt gebruikt als uitsluitingsmechanisme en werkt zo de sociale samenhang actief tegen...>
Het gebruik van taal als uitsluitingsmechanisme is heus niks nieuw, en is in deze contreien zelfs 'officiële politiek' geweest. "We" hebben er de Vlaamse Beweging aan te danken
De vele initiatieven die op het vlak van Lessen Nederlands voor Anderstaligen worden genomen, tonen voor mij veeleer aan dat er 'op dit moment' hard wordt gewerkt om van taal net géén 'uitsluitingsmechanisme' te maken.
Diegenen die om wat voor reden dan ook van het aanbod geen gebruik maken, sluiten zichzelf uit. Dat is uiteraard niet verboden. Alleen is het geen geldige basis voor het eisen van een of andere vorm van 'schadevergoeding'.
<...
Culturele diversiteit is een objectief goed, omdat het zo'n onmisbare voorwaarden voor menselijke vrijheid creëert zoals zelfkennis, zelfrelativering en zelfkritiek...>
Tja, van die 'zelfkennis, zelfrelativering en zelfkritiek' heb ik nog nergens veel gemerkt, moet ik zeggen.
<...
Het is via dialoog en gezamenlijke besluitvorming dat de gemeenschap zal worden opgebouwd. In een context van uit elkaar drijvende morele overtuigingen, steeds meer verschillende culturen en op elkaar stapelende loyauteiten, bouwen we een democratie uit die culturele verschillen waardeert voor wat ze zijn, waarin grenzen in overleg worden afgebakend en waar alle burgers het gevoel hebben erbij te horen... >
Beste Heer Van Besien,
"onze" gemeenschap IS al opgebouwd, en blijkbaar zo goed opgebouwd dat héél véél mensen op de een of andere manier van de niet bepaald denkbeeldige weldaden ervan willen genieten.
Wie 'het gevoel' wil hebben 'erbij' te horen, hoeft echt niet zo héél véél moeite te doen. Aandacht opbrengen voor én een beetje rekening houden met wat in de samenleving reilt en zeilt, is een goed begin.
Wie die moeite niet wil doen, kan elders terecht voor 'het gevoel erbij te horen'. De wereld is groter, véél groter, dan Vlaanderen, en doorgaans wordt kandidaat-emigranten weinig in de weg gelegd.
De vraag is: WIL iedereen die hier aanwezig is er wel 'bij' horen?
En: waarom zou "onze" gemeenschap zich om de onwilligen MOETEN bekommeren?