http://www.standaard.be/cnt/DMF20130528_00601375
Interessante column van de hand van Karel De Gucht. Na de recente strapatsen van N-VA in antwerpen op vlak van sinksenfoor en het leuren met voetbalploegen maakt hij een afweging van de verheven conservatieve idealen van BDW versus de realiteit van zijn handelen.
Het zou me bijzonder verwonderen als er morgen geen wederwoord van BDW in dezelfde krant zal staan. Hopelijk even goed geschreven en even interessant.
Citaat:
De ‘ethische gemeenschap’ van Bart De Wever. Ik moest eraan denken toen ik het ongelofelijke verhaal hoorde over het gesjacher met stamnummers van West-Vlaamse voetbalploegen en met de emotie van hun supporters, tot meerdere eer en glorie van de Antwerpse burgemeester. Of toen ik het verhaal las van de 45.000 euro uit de stadskas waarmee De Wevers bestuurders proceskosten vergoeden die de buurtbewoners van de Zuiderdokken hebben gemaakt om de Sinksenfoor weg te krijgen. Of de 200.000 euro weggesmeten belastinggeld om de Sinksenfoor te verplaatsen naar de kaaien. Maar ook door de uitgekiende herschikking van kermiskramen volgens het geluidsniveau en de plaatsing van het mobiele politiebureau dicht bij de flats van de klagers, overeengekomen in een onderhandse akte nota bene, is er minstens reden tot twijfel over de neutraliteit van het Antwerpse bestuur.
|
Citaat:
‘De maatschappelijke meerwaarde van een gezonde identiteitsbeleving ligt vooral in de creatie van een ethische gemeenschap’, schreef hij destijds (DS 2 maart 2010). Zijn dat nu de normen van een ethische gemeenschap en van de identiteitsbeleving in het onafhankelijke Vlaanderen?
|
Citaat:
We moeten af van het complex dat alleen iemand die te kwader trouw is de N-VA van Bart De Wever kan verdenken van dit soort bekrompen nationalisme. Wie eerlijk naar de actualiteit kijkt en dieper graaft, merkt dat een moderne ethische gemeenschap wat anders is dan het rauwe nationalisme dat De Wever nastreeft.
|