Los bericht bekijken
Oud 14 september 2004, 19:53   #14
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Uit mijn cursus opvoedkunde: kinderen met een kennis lager dan gemiddeld, doen het beter in een gemengde klas, waar ze zich kunnen optrekken aan de betere leerlingen. Die laatsten krijgen dan soms wel wat te weinig aandacht, waardoor zij nog steeds zeer goed presteren, maar niettemin onder hun niveau.
Soit, Ke Nan, als u zo goed bent in andere talen, dan bewonder ik u daarvoor. Ik zie in mijn lessen maar al te vaak mensen die amper mee kunnen. De realiteit is, dat een klas nooit honderd procent homogeen is, en er betere en minder goede leerlingen zijn. Door ons vervloekt watervalsysteem, en het imago van BSO en TSO als minderwaardig aan ASO, komen er meer leerlingen terecht die moeilijkheden hebben met taal. Dat geldt o.a. ook voor allochtonen en andere 'vreemdelingen', voor wie Nederlands soms een vreemde taal is, maar ook andere kansarme kinderen hebben moeite met het AN. Niet omdat ze te dom zijn, maar omdat ze er te weinig mee in contact komen. En dan mag je nog zo'n goeie leerkracht zijn, als de leerlingen te weinig (kunnen) oefenen, dan lukt het niet.
Ik geef toe dat je om een taal te leren ook wel taalgevoelig moet zijn. De ene is eerder een wiskundeknobbel, een ander is dan weer beter met zijn handen, enz...
Het is lang geleden dat ik nog met onderwijs te maken had. Ik heb de schoolbanken(middelbaar onderwijs) reeds in de jaren tachtig achter mij gelaten. Ik denk echter dat de situatie niet echt veranderd is. Alhoewel men het Belgische Onderwijs tot de betere in de wereld kan rekenen, schort er toch nog het een en ander. De Steinerscholen vindt ik wel interessant tot op zekere hoogte. Ik vind ze iets te fundamentalistisch maar ze zitten zeker in de goede richting.
Ik heb het geluk gehad mijn eerste stappen in een piepklein schooltje te kunnen zetten. Je had 2 kleuterklassen, een eerste en tweede studiejaar. In iedere klas zaten niet meer dan vijftien �*twintig kinderen. De helft bestond uit Turken, Italianen, Grieken, Polen, Oekraïners en de andere helft waren Belgen.
Na het tweede ging ik naar een veel grotere school. Daar waren de leergangen verdeeld in een A-klas en een B-klas. Ik kwam terecht in de A-klas, voornamelijk bevolkt met Belgen. De meesten hiervan gingen na het Lager Onderwijs naar het College(ik ook) en uiteindelijk Hoger Onderwijs. De B-klas bestond vooral uit allochtonen. De schifting begon reeds in het eerste studiejaar. De meesten hiervan belandden dus in het Technisch en Beroepsonderwijs. De B-klassen waren ook beduidend groter.
Waren deze B-leerlingen dommer? Neen, dat geloof ik niet.
Ik ben dus dolgelukkig dat ik telkens in een niet-concentreerde omgeving terecht kwam. Ik ben er zeker van dat dit mij op gelijke hoogte met de autochtonen gebracht heeft.
En inderdaad, de Belgen die in de B-klassen of het beroepsonderwijs zaten, waren ook niet altijd welbespraakt. Ik bedoel dit absoluut niet denigrerend.
Ik kan niet onmiddellijk een oplossing voorstellen maar het zou toch iets moeten zijn zoals ik mijn schoolloopbaan heb doorlopen.