Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2013, 22:24   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik ben een week geleden 2 keer naar't zuidstation van Brussel gegaan om iemand af te zetten en daarna weer op te halen.
In die paar uur wachten een paar patrouilles (met hond) wandelaars zien oppakken of wegsturen. (Waarna de weggestuurden door man met hond gevolgd werden)

Justitie beschermt misdadigers te veel. Een burger die ingrijpt wordt soms zelfs erger gestraft dan een misdadiger. Het is begrijpelijk dat niemand durft tussen te komen. (Al heb ik ook al wel een paar geslaagde tussenkomsten kunnen zien op de metro, van jonge vrouwen van Magrebijnse afkomst dan nog. Tegen onnozele macho's )

Maar goed, men zou tenminste de spoorwegpolitie moeten kunnen waarschuwen om snel in te grijpen. Ik wist niet van het bestaan van een securail nummer af. Kan je dat geven, dan steek ik het zeker in mijn gsm. Ik zou waarschijnlijk de 112 bellen, maar dat is waarschijnlijk minder efficiënt.
De SPC is de federale politietak met bevoegdheid voor de spoorwegen, maar echt goed bemand zijn ze niet (hoewel er verbetering wordt aangekondigd door Milquet) en ze hebben een groot terrein te doen en interventies vragen meestal een grote inspanning (een zelfdoding in Duffel vereist dat SPC vanuit Antwerpen mensen stuurt). De Holding, en binnenkort de NMBS, is bevoegd voor de veiligheid van zowel de spoorinfrastructuur, het rollend materieel, het patrimonium en het personeel. En, uiteraard, alle klanten (reizigers of gebruikers van een station). Best is dus om, als je iets ziet op de trein, in een station of in de omgeving van de sporen Securail te bellen: 0800 30 230.

Securail, of het SOC (Security Operations Center), dat je dan belt is overigens het orgaan binnen de NMBS-Groep dat de officiële lijn met de hulpdiensten is; dus als je dat telefoonnummer bereikt, heb je eveneens een rechtstreekse lijn met politie en andere hulpdiensten.

Ik kan het enkel aanraden voor iedereen die de trein gebruikt of in de omgeving van een spoorlijn woont om dat nummer op te slaan. Er wordt zeer goed in de veiligheidsdienst geïnvesteerd, zij zijn snel ter plaatse en hebben alle nodige contacten.

Er is recent nog een affichecampagne rond het telefoonnummer geweest.

Zie ook:

http://www.belgianrail.be/nl/station...eiligheid.aspx