Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2013, 14:04   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Neen. Dat denk ik niet. Zie post #3. Van welke partij een topambtenaar komt, heeft geen belang; belangrijker is hoe goed die de job kan uitvoeren. Best wel is die van een regeringspartij, omdat iemand van een oppositiepartij zou kunnen tegenwerken. Dat zijn zuiver praktische argumenten.
Eeeuh nee. Best is die helemaal geen lid van eender welke politieke partij.

Ten eerste zijn de regeringen niet meer dan een tijdelijke coalitie tussen concurrenten. Dus als je bvb een regering cd&v - sp-a - vld hebt kan je er gif op innemen dat heel vaak de cd&v'er elke mogelijkheid zal gebruiken om het beleid van de sp-a 'er onderuit te halen enz.

Ten tweede is er het probleem van continuiteit. Je kan dan bij elke nieuwe regering grote delen van de topambtenarij gaan vervangen. Dat is gewoon waanzin. Het is zoals de gangbare praktijk in de politiek waarbij een minister en zijn kabinet die moet vertrekken vaak simpelweg zo goed als alle informatie over genomen beslissingen vernietigd... PC's wissen enz. Niet alleen betekent dat geen continuiteit en telkens vanaf nul beginnen, nog meer doet het bij mij vaak vragen rijzen over wat er allemaal het daglicht niet mag zien.

Ten derde moet een ambtenaar simpelweg zijn job doen. Een politieke kleur daarbij lijkt me - zelfs al is die dezelfde dan die van de bevoegd minister - hoe dan ook onwenselijk. Het zet de deur naar vriendjespolitiek wagenwijd open...

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 9 juni 2013 om 14:05.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden