Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2013, 11:49   #169
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ergens tussen Jeruzalem en Marseille hebben de Tempeliers beslag weten leggen op bouwtechnische informatie. Grootste kanshebber is Constantinopel.
Ja zovér was ik ook al wel Anton ... maar mijn opmerking blijft wel :

Volgens mij gaat dat over het doorgeven van _zoals jezelf al aanhaalt _ bouwtechnische ( misschien beter : bouwkunde/bouwkunst ) informatie ... of dat nu van generatie op generatie gebeurt of dat er plots wat uit een onvoorziene uithoek komt speelt geen rol.
Waar zie je daar een wetenschappelijke/technologische aspect in ( op het meetkundige na ) ?
Zulk een kruisribgewelf is ontstaan uit het verder brouwen en pogen met bekende werkbare structuren : tongewelf, gordelbogen, kruisgewelf
een evolutieproces dus door vallen en opstaan.
Begrijp me niet verkeer ... daarmee wil ik niet ontkennen dat het geen hoogstandjes waren van 'technisch' kunnen.

Het meest bekende voorbeeld in Constantinopel is wel de Hagia Sophia (of Aya Sophia) waar er heel wat problemen ( tot op de dag van vandaag ) mee zijn.
En je moet eens de moeite troosten om die geschiedenis na te gaan ... dat ding is er niet op 1 2 3 gekomen maar talloze male verbouwd, uitgebreid etc begonnen als een simpele ... dat geldt btw voor de meeste kerkgebouwen.
praha is offline   Met citaat antwoorden