Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2013, 18:43   #69
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waar hebt ge dat dan vandaan?
Google, stond geen bron bij. Ik zocht naar wat verschillende stoelen ter illustratie.

Citaat:
Dat vind ik in principe ook. Een totaal Gesammtkunstwerk, binnen én buiten op mekaar afgestemd. Maar gij hebt natuurlijk wel gemakkelijk spreken. Het is het helaas geen neogotisch rijhuis, maar ééntje uit de jaren 30 met deuren en een trap in pitchpine.
Als ik ooit het geld heb, wil ik wel een gesamtkunstwerk neerzetten. Neoromaanse stijlkenmerken verwerken lijkt me echter veel realistischer.

De grote vraag is natuurlijk hoe een computer en een televisie eruit zouden zien in een gotisch gesamtkunstwerk. Steampunkers gebruiken vaak Victoriaanse spiegels als basis, maar voor gotiek is dat niet echt een optie.

Citaat:
Maar waarom zich noodgedwongen niet beperken tot het interieur, de buitenkant is toch maar voor de voorbijgangers.
Het interieur wordt ook bepaald door het exterieur, door de architectuur.

Citaat:
De kritiek die Pugin gaf, d�*t wordt nu net mijn norm en liefst nog wat extremer.
Allez, je gaat je bed overdekken met een ciborium magnum?

Citaat:
Ze deden dat helaas ook met gepolychromeerde heiligenbeelden en meubilair.
Dat is geen blasfemie meer, maar je reinste vandalisme.
Zulke renovaties gebeuren nog steeds. En aan de andere kant zie je ook conservatievere pastoors die hun kerkjes volproppen met beeldjes en meubelstukken van verschillende stijlen.

Citaat:
Maar waarom moet dat per se in een kerk blijven. In een gewoon huis straalt dat iets exklusief af. In een kerk is dat eerder normaaltjes.
Die kandelaar met bloemenmotief straalt in een huis waarschijnlijk eerder kitsch uit, terwijl die tekortkomingen niet opgemerkt zouden worden in een kerk.
Citaat:
Lekker de dingen uit hun kontekst rukken zodat het in een nieuwe omgeving zijn luister kan tentoonspreiden. Lekker antipugin, z�*lig!
Postmodernistische interieurarchitectuur, dus?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden