Vranckx zei eens in een canvasprogramma dat hoe meer hij reisde en met hoe meer mensen hij in contacty kwam, hoe mer hij ervan overtuigd geraakte dat wat wezenlijke zaken betreft alle mensen het met elkaar eens zijn. Het zijn detailkwesties waarover de meningsverschillen van de "grote culturen" bestaan en opgeklopt worden tot een existentieel niveau.
Behalve met autisten werk ik nu reeds enkele maanden bij "tweespraak Deurne" dit is een parastedelijke organisatie die aan anderstaligen de kans wil geven zich zo vlug mogelijk te bekwamen in het gebruik van de Nederlandse taal door wekelijks één uurtje met een "inboordeling" te praten. Tijdens het nog korte bestaan van deze organisatie zijn er reeds verschillende "anderstaligen" in staat gesteld om hier hogere studies aan te vatten, in "knelpuntberoepen" enz...
Ik kan jullie verzekeren dat de meeste van die mensen van het "moslimgedeelte" van het publiek zo moslim is als de meesten onder ons "katholiek" zijn. Ze vieren hun feestdagen zoals wij allen pasen en kerstmis vieren uit louter traditionele overwegingen & ook de andere culturen doen aan hun gebruiken en feesten, zonder dat dit ook maar in het minst stof tot conflicten geeft.
Een gedeelte van de discussie gaat over "criminaliteit" bij "allochtonen". Ik vraag me voortdurend af of er voor de komst van de "gastarbeiders" minder criminaliteit van dit specifieke type bestond. Zgn. "witte boordencriminaliteit" en "huishoudelijke criminaliteit, passiegeweld e.d." heeft altijd bestaan. Verwaarloosde jongeren, alcoholici, druggebruikers en het grijze gebied bedelarij en allerhande gesjoemel waren er altijd.. De correlatie tussen stijgende welvaart en dalende criminaliteit bestaat die, of niet ?
----
Om het met de KBC te zeggen : "praten helpt" !
|