Los bericht bekijken
Oud 17 september 2004, 09:55   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Hoe de Verenigde Nederlanden inrichten?

Hoe kunnen we best de Verenigde Nederlanden inrichten?

In deze optie maakt het niet uit of je voor een Heel-Nederland bent of een Groot-Nederland, het gaat om het principe, en dan wel in (con)federaal verband.

Een eerste optie is om de huidige staatsrealiteit te laten doorwerken. Zo krijg je een constellatie van Vlaanderen, Brussel en Nederland, eventueel aangevuld met Luxemburg, Wallonië en de Oostkantons (eventueel uitgebreid tot de werkelijke taalgrens) en eventueel een extra deelstaat Friesland.

Een tweede optie is om een verbond te maken van de huidige provincies: Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Flevoland, Zeeland, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Noord-Brabant, Nederlands Limburg (dat we voor het gemak Limburg kunnen noemen), Vlaams Limburg (dat we voor het gemak Loon kunnen noemen), Antwerpen, Vlaams-Brabant en Brussel, eventueel aangevuld met Namen, West-Luxemburg, Oost-Luxemburg (GHdom), Waals-Brabant en Henegouwen.

Een derde optie is om de oude naties te herstellen, aangepast aan de moderne context. Enig nationaal besef is er daar niet meer van, en de invloeden werken nog slechts onbewust door. Een greep: Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Holland (=N+Z+Utrecht), Gelderland, Flevoland (afin ja...), Zeeland, Vlaanderen, Brabant (eventueel eerst Noord-Brabant en Zuid-Brabant=A+Vl Brabant), Brussel, Limburg (=beide delen), eventueel aangevuld met Namen (aangevuld met Waals-Brabant), Henegouwen, Luik, Luxemburg (beide, eventueel aangevuld met de Duitse delen van Luik).

Wat denken jullie?