Amnesty-onderzoek: Egyptische leger gebruikt excessief geweld
Citaat:
De Egyptische veiligheidsdiensten gebruiken onnodig veel geweld tegen aanhangers van de afgezette president Morsi. Dat blijkt uit het onderzoek van Amnesty naar het bloedbad van afgelopen maandag waarbij 51 doden vielen.
Sinds afgelopen vrijdag zijn bij de protesten ten minste 88 mensen overleden en 1500 mensen gewond geraakt. Militairen beweerden dat demonstranten op maandag de aanval openden en dat er geen vrouwen en kinderen gewond raakten. Maar uit de verhalen van ooggetuigen blijkt een heel ander verhaal.
Buitenproportioneel geweld
Amnesty-onderzoekers bezochten in Caïro en Alexandrië mortuaria, ziekenhuizen en plekken waar geweld heeft plaatsgevonden om getuigenissen van gewonde demonstranten en familie van slachtoffers te verzamelen. Vele gewonden en overledenen waren met hagel of scherp in het hoofd of bovenlichaam geraakt.
Sommige demonstranten gebruikten weliswaar geweld, maar het antwoord van de militairen was buitenproportioneel en leidde tot de dood en verwonding van vreedzame betogers.
Een vrouw vertelde Amnesty hoe ze maandag gewond raakte toen ze naast een tent vol vrouwen en kinderen stond. ‘Ik zag mannen op ons afrennen en ik wist niet waar ik met de kinderen heen moest. We konden niet terug de tent in, want daar zouden we stikken. Traangas en schoten kwamen van alle kanten. Mannen lagen dood op de grond in plassen bloed, ik bleef staan bidden onder een boom. Ik dacht: "Dit was het".’
Uiteindelijk kon de gewonde vrouw ontsnappen. Amnesty sprak meerdere vrouwen en een kind die door kogels en hagel in het hoofd of bovenlichaam werden getroffen.
Te laat ingrijpen
Uit de ooggetuigenissen uit Caïro en Alexandrië blijkt ook dat de veiligheidsdiensten op 5 juli te laat ingrepen bij confrontaties tussen voor- en tegenstanders van Morsi. Daarbij vielen ten minste 25 doden. Verzoeken aan de politie om in te grijpen werden genegeerd.
|
http://www.amnesty.nl/nieuwsportaal/...cessief-geweld