Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2013, 15:32   #29
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik denk dat je nooit in Egypte geweest bent, het is inderdaad een arm land maar niet zoveel armer dan Suriname, met veel groter potentieel. Egypte doet het erg slecht als je hun niveau nu vergelijkt met de jaren 60, en alles is verouderd behalve de bevolking, bvb. hun wagenpark, maar het blijft een land met potentieel. Vrij onderwezen bevolking, Suez kanaal, toerisme, een zekere industrie en moderne infrastructuur. (bijna uitsluitend op het conto van Nasser te schrijven).
Ik ben wel in Egypte geweest -te weten eind jaren 80 en heb geen behoefte om weer terug te gaan-, en wat statistieken ook mogen aangeven Suriname behoort tot de rijkste landen van Latijns Amerika. De reden dat het arm te boek staat is omdat NGO's het land officieel arm houden - ik heb er overigens zelf aan meegewerkt bij het f@0-, en omdat een kwart van de bevolking in het bos woont, en leeft van visvangst, jacht een beetje zwerflandbouw, maar wel het een en ander toegestopt krijgen van familieleden die in Frans Guyana werken en in de goudsector. Ofwel het meest relaxte leven dat je maar kan voorstellen, tenminste zo zie ik het. Zelf ben ik op de bonnefooi met 1 koffer en tas gekomen naar dit land, en heb een goed bestaan opgebouwd in een paar jaar tijd. Idem veel blanke Nederlanders Belgen, Brazilianen en Chinezen die hun geluk hier komen beproeven. Zo'n stunt hoef ik in Egypte niet te proberen, nml er is nauwelijks werk en de mensen zijn agressief, dom, etc. Suriname kent geen krottenwijken, en het aandeel villa's die hier staan, is buitenpropotioneel, zeker voor Europese begrippen. Nml in de jaren 60 en 70 is hier bakken me geld verdiend door de bouw van de stuwdam en de subsidiepot uit Nederland, waardoor de economie met een 20% of meer op jaarbasis groeide - die grote huizen uit die vervlogen tijden staan er nog steeds -, momenteel is er weer een hausse gaande, wegens geld van remigranten uit Nederland, bouwhausse van Chinese zakenpanden, goud en coke opbrengsten. Maar die laatste 3 inkomsten vallen uiteraard buiten de boeken omdat het zwart geld betreft. Echter iedereen pikt er zijn graantje van mee, want waar geld rolt komt geld binnen.

Terugkomend op Egypte, dit is een onhygiënisch land waar het vechten is om een bus in te komen, en je maar het beste een joint kan roken om de tijd door te komen, want er is werkelijk niets te doen, behalve dan in het zuiden naar mooie zwarte Nubische vrouwen te kijken. Helaas wat er mee doen, zit er niet bij.

Maar laten we het bekijken buiten mijn ervaring om. Egypte produceert nauwelijks, de mensen zijn slecht opgeleid, veel analfabeten, teveel moslimfanatici. De vruchtbare landbouwgronden worden in een te snel tempo opgeconsumeerd door woonaccomodatie, de grond verzilt tevens in snel tempo. Het aanbod voedsel versus consumptie voedsel loopt globaal gevaar omdat in veel gebieden het fossiele zoetwater uitgeput raakt, dat betekent dat er binnenkort een paar honderd miljoen mensen niet meer lokaal aan hun voedsel komen en de wereld markt op moeten komen. China gaat steeds meer vlees eten, en dus nog meer gronden die nodig zijn voor veevoeder -dus minder voor menselijke consumptie-, en dat betekent automatisch dat landen als een Egypte een groot probleem hebben. Punt

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 16 juli 2013 om 15:48.
Frankenstein is offline