Los bericht bekijken
Oud 1 augustus 2013, 19:38   #939
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/la...erlands-praten

Interessant artikel dat de vinger op de wonde legt.
Waarbij wat mij betreft die wonde vooral gevormd wordt door het feit dat de vraag naar Nederlands onderwijs enerzijds weliswaar zeer intens is:

Citaat:
We lezen vandaag in De Standaard dat nieuwe Brusselaars tuk zijn op het Nederlands. De gratis cursussen Nederlands trekken steeds meer belangstellenden in de hoofdstad, zo blijkt uit het antwoord van minister Pascal Smet (sp.a) op een vraag van Vlaams parlementslid Paul Delva (CD&V). Het aantal cursisten verdubbelde in amper vijf jaar tijd en het Huis van het Nederlands kan een verdere groei nog amper aan.

In 2008 dienden 6545 belangstellenden zich aan, dit schooljaar 12 358. Mensen met Marokkaanse achtergrond vormen de grootste groep. De cursisten vinden hun motivatie vooral in het belang van kennis van het Nederlands om werk te vinden. It’s the economy stupid.
Maar dat anderzijds de Vlaamse gemeenschap niet bereid is van massaal te investeren in de uitbreiding van dat onderwijs en dan bedoel ik vooral het reguliere onderwijs.
Als het van diezelfde Pascal Smet zou afhangen zou het aanbod van het NL- onderwijs zelfs worden afgebouwd in overeenstemming met het geschatte aandeel van de Vlamingen op de Brusselse bevolking.
En dat in de plaats van dat onderwijs nu net aan te grijpen als hefboom voor de Kulturele Reconquista.
Maar goed, dat behoort niet echt tot het programma van de SPA.
De grootste verantwoordelijkheidssteen werp ik in deze dan ook naar de NVA:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 augustus 2013 om 19:46.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden