Interessant. Ik heb ook al nagedacht over het vraagstuk van de Antillen in een Groot-Nederlandse confederatie.
Probleem is dat Nederland nu een unitair land is, dus als je tussen de eilanden en Nederland een directe band wil creëren, moeten ze meteen een provincie worden, met heel wat beperktere bevoegdheden.
Ik zou voor een optie kiezen tussen de twee hoogst scorende opties: zowel directe banden als autonomie.
Dat vereist dan wel dat Nederland een federatie wordt. In dat debat wordt de hereniging van Vlaanderen (en eventueel België) met Nederland dan ook technisch heel wat eenvoudiger: het volstaat dan dat Vlaanderen een deelstaat wordt -met secessierecht- van Nederland, zoder dat er een apart frame moet worden opgericht.
De keuzeopties zijn voor de rest zeer beperkt: men moet gewoon doen wat het volk beslist. Wil men de Nederlandse Antillen opblazen: so be it.
Ik kan overigens de keuze van Bonaire best begrijpen, gezien de dominantie van Curacao (dat Aruba al eerder deed afscheiden) en de enorme afstand tot de Bovenwindse Eilanden...
Je ziet, separatisme is best interessant...