Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Verklaar u nader. Hoe kunnen onrendabele lijnen interessant worden?
|
Door gebruik te maken van zgn. 'lighttrains', lichte treinen dus. Deze zijn modern, hebben een lage instap (gelijke hoogte met het perron), maar bovenal kunnen ze door minder gewicht sneller optrekken en afremmen dan een gewone trein, waardoor in dezelfde tijd meer stations kunnen worden aangedaan. Dit is ideaal op lijnen met allemaal kleine dorpjes, die voor een zware trein niet rendabel genoeg zijn om steeds te stoppen (kost veel tijd en levert weinig reizigers op). Bovendien kunnen door efficiënter energieverbruik (modern materieel) en minder personeel (enkel machinst) voor hetzelfde geld meer treinen rijden, bijv. 2 treinen i.p.v. 1 trein per uur. Dat maakt het weer aantrekkelijker om de trein te nemen.
Lighttrains rijden in Nederland op drie plaatsen:
- de Lint van Syntus op de lijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal
- de Talent van de DB Euregiobahn (Heerlen-Aken-Stolberg)
http://www.euregiobahn-aachen.de/nl/treinstellen.htm
- en de Talent wordt vanaf december ook ingezet door de Prignitzer Eisenbahn op de lijn Enschede-Gronau-Münster/Dortmund (de DB deed dat eerder ook al op die lijn maar rijdt momenteel met oude dieseltreinen)
Citaat:
|
Bovendien, worden die lijnen van G-T en H-M wel nog gebruikt? Het zou alleszins interessant zijn deze te reactiveren, maar ik meende dat deze niet geëlectrificeerd waren. De lijn Antwerpen-Roermond ken ik niet, zal eens zoeken.
|
Zoals je ziet zijn die lijnen hierboven ook niet geëlektrificeerd, dat is immers een kenmerk van een onrendabele lijn. Geen probleem, want tegenwoordig heb je hele moderne dieseltreinen waarin je amper merkt dat 'ie niet elektrisch is. De NS heeft in de jaren negentig overigens ook alle dieseltreinen vervangen door nieuwe, maar dat zijn wel zware treinen die beter geschikt zijn voor sneltreindiensten en lange afstanden over diesellijnen.
Gent-Terneuzen wordt alleen gebruikt voor goederenvervoer, net als Neerpelt-Weert (op de lijn Antwerpen-Roermond). Hasselt-Maastricht wordt inderdaad niet meer gebruikt, maar Lanaken-Maastricht wordt over twee jaar heropend voor goederenvervoer. Als het baanvak Beverst-Lanaken opnieuw wordt aangelegd, kan daar ook personenvervoer plaatsvinden. De bedoeling is nl. om een lightrailnetwerk uit te bouwen tussen Vlaams- en Nederlands-Limburg, Aken en Luik. In Nederland zal de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade in ieder geval een lightraillijn worden, evenals de stoptreindienst op de lijn Sittard-Heerlen-Kerkrade. Met de bestaande lijnen Heerlen-Aken, Maastricht-Luik en Luik-Aken, en de (her) aan te leggen lijnen Hasselt-Maastricht en Genk-Sittard krijg je dan en grensoverschrijdend netwerk van zulke lijnen.