Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2013, 10:54   #1
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.603
Standaard De leugen die dagelijks handelsvolume linkt aan hoeveelheid product

Ik zie deze misleiding zo vaak opduiken dat ik die eens in de verf wil zetten, want ze doet mensen foutief denken dat er een tekort van het product is; die wordt verborgen door 'papier', om hen te doen geloven dat de prijs van dat product zou 'exploderen' wanneer men dat 'papier' zou willen inruilen.

Voorbeeld aan de hand van een blok goud van 100 ounces.

Wij gaan vandaag naar de handelsruimte, ik neem dat blok goud mee, jij de som euro's die dat blok goud kost.
Om 8 uur verkoop ik jou dat blok goud.
Om 9 uur verkoop jij dat blok goud aan mij.
Om 10 uur verkoop ik jou dat blok goud.
Om 11 uur verkoop jij dat blok goud aan mij.
Om 12 uur verkoop ik jou dat blok goud.
Om 13 uur verkoop jij dat blok goud aan mij.
Om 14 uur verkoop ik jou dat blok goud.
Om 15 uur verkoop jij dat blok goud aan mij.
Om 16 uur verkoop ik jou dat blok goud.
Om 17 uur verkoop jij dat blok goud aan mij.

Wat beweren de blaaskeswijsmakers:
Dat er 10 keer zoveel goud wordt verhandeld dan dat er fysiek is en dat dat fysiek goud er dus niet kan zijn.
Leugen.

Handelsvolume goud over deze dag: 10 keer een blok van 100 ounce = 1000 ounce.
Hoeveel goud nodig om dit handelsvolume te genereren: 1 blok van 100 ounce.
Hetzelfde blok goud veranderde gewoon 10 keer van eigenaar.
Beweren dat er 1000 ounce nodig is liegen.


Op de goud futures markt wordt er een contract gemaakt voor dat blok goud, in geval goud is dat 100 ounces.
De verkoper is diegene met de 'short' zijde van het contract.
De koper is diegene met de 'long' zijde van het contract.
Dat contract wordt dan verhandeld in plaats van het goud, opdat we niet heel de tijd met dat blok zouden moeten rondzeulen.
De koper van dat contract van 100 ounces goud heeft zelfs quasi nooit de bedoeling om het te laten leveren als de eindtijd van het contract is bereikt. Zijn loutere bedoeling was om andermans euro's te halen uit tussentijdse prijsschommelingen.
Op het moment dat iemand een positie inneemt wordt hem een account toegewezen waar hij een bepaalde hoeveelheid euro's (allez, in dit geval dollars maar kom) op moet plaatsen. Dat is de 'margin'. Vanaf dat moment, met dezelfde snelheid als de koers van het product, worden er euro's bijgeteld of afgetrokken, al naargelang de koers al dan niet beweegt in de richting van de positie.
Het account van een long positie krijgt extra euro's bij een prijsstijging, een short positie ziet er dan verdwijnen. En omgekeerd.

'Fysiek' goud is gewoon aan de koper geleverd goud.
Inzake 'papier' goud in het algemeen, er zijn 4 soorten:
1) Comex futures markt posities van 100 ounce elk.
2) Exchange Traded Funds die middels aandelen werken die als geheel gebacked wordt door fysiek goud opgeslagen in kluizen.
3) Exchange Traded Funds die middels Comex futures markt posities van 100 ounce werken.
4) Dealers die kluisruimte verhuren in plaats van te leveren, in een aantal landen om geen btw te moeten aanrekenen en kopen/verkopen op kortere termijn gemakkelijker te maken. Er wordt wel taks betaald, maar dat is dan op de winst uit de koersschommelingen, niet op de totale waarde van het goud.

Dus de 2) en 4) van 'papier' goud is goud dat daadwerkelijk aanwezig is vanaf het moment dat de koop plaatsvindt tot ze wordt geannuleerd (hetzij verkopen van ETF aandelen hetzij terugverkopen aan de dealer).
Dat dit goud meerdere malen zou worden verkocht zijn enkel geruchten in circulatie gebracht door diegenen die er baat bij hebben.
Zowel de dealers uit 4) en de ETF's uit 2) zijn onderworpen aan audits door firma's die die taak als bestaansreden hebben. Alle goudbaren zijn gecatalogeerd middels hun serienummer en exact gewicht, en deze inventarissen zijn publiek downloadbaar (grote PDF bestanden).

Enkel 1) en indirect 3), omdat ze beide via futures markt contracten werken, zijn dus daadwerkelijk 'papier', zijnde dat op het moment dat de aandelen > futures markt posities worden gekocht, het goud (nog) niet aanwezig hoeft te zijn. Dat is ook waarom het 'futures' (toekomst) markt noemt.
Het is dus inderdaad mogelijk dat de netto totale positie (bvb 100,000 x 100 ounce = 10 Moz of 311 ton) niet altijd kan worden geleverd. Echter, dat was meestal ook nooit de bedoeling van de aandelen/long positie kopers, ze waren enkel uit op andermans euro's via koersschommelingen van goud, niet op het goud zelf, dat is net 1 reden waarom een long positie vrijwel nooit tot levering leidt.

Een andere reden, en ook de primaire, is dat de futures markt voornamelijk fungeert als 'indekking' tegen prijsschommelingen veroorzaakt door deze tijdelijke kopers van goud.
Bvb een juwelenmaker die weet dat hij over X maanden 1000 ounce goud nodig zal hebben, en denkt dat de kans groot is dat de goudprijs tegen dan gestegen zal zijn, kan de prijs van vandaag op indirecte wijze (zie later) vastleggen middels het innemen van 10 long posities.
Als de prijs over X maanden dan inderdaad gestegen is, dan zal hij uiteraard die gestegen prijs moeten betalen, echter, hij heeft door de prijsstijging winst gemaakt op zijn long positie account, waardoor hij netto inderdaad de prijs van vandaag heeft vastgelegd.
En zelfs in geval de prijs over X maanden is gedaald, dan nog heeft hij de prijs van vandaag (ook op deze indirecte wijze) vastgelegd, want hij zal op dat latere moment dus goud goedkoper kunnen kopen, en daarmee de verliezen op zijn long positie account, teniet doen.

Dit indekken tegen prijsschommelingen door tijdelijke kopers heet in het Engels 'hedging'.
Dat kan zelfs overheen markten gebeuren, bvb als de goudkoers een vaak voorkomende omgekeerde relatie heeft met de prijstrend van een ander product/aandeel, dan kun je je indekken tegen prijsdalingen van dat ander product middels goud. En omgekeerd.

Om maar duidelijk te maken: pas op met al die verhaaltjes over papiergoud en Comex defaults en JP Morgan manipulatie. Ze worden gepubliceerd door websites als Zerohedge/SilverDoctors/SeekingAlpha en dan verspreid overal op dealer sites en forums.
Als JP Morgan 'short posities covert' dan is dat niet uit 'paniek' (haha) of zo, maar gewoon omdat het risico mee verdween met de voormalige long positie houder die zijn positie dumpte om de winst op zijn account te 'fixeren' / te incasseren. Een short positie kan zelfs niet bestaan zonder een ertegenoverstaande long positie, zonder koper geen verkoop mogelijk.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 11 augustus 2013 om 10:55.
Erw is offline   Met citaat antwoorden