Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst
Blue Sky gaat straal voorbij aan het feit dat dieselbussen veel vervuilender zijn dan dieselwagens. Dat het wagenpark veroudert komt vooral omdat de "gewone" man en vrouw geen, vaak heel dure (en heus niet alleen de duitse merken) nieuwe auto kunnen permitteren nu.
Daarenboven zit CO2 voor om en bij de 0,03-0,04% in de atmosfeer. Wetenschappelijk feit. Maar de focus ligt meer en meer op fijnstof...
|
De gemiddelde dieselbus is niet alleen vervuilender maar zou ook *tot 50 % onveiliger (ttz dodelijker*) zijn
per personenkilometer als de
gemiddelde personenauto, maar wel die op benzine rijden. Je weet die rare brandstof benzine (maar ca 20 % rijdt ermee) waar de enigzins milieuvriendelijke Belg het meeste belastingen/accijnzen op betaald. (grijns)
Een dieselauto is vervuilender als een dieselbus per personenkilometer als men dezelfde euronorm 5 neemt; maar beide blijven de fijnroetspuwers bij uitstek. In het buitenland heeft of wil men dieselbussen verbannen uit de stedelijke gebieden.
Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf figuur 1 grafiek (lichtblauwe staaf fijnstof uitlaat)
Gemiddelde fijn stof emissies per personenkm personenvervoer
Fijnstof per personenkm
Benzine auto: ~ 0,5
Dieselauto Euro 5: ~ 4
Dieselbus Euro 5: ~ 2,5
CNG Bus : ~ 0,5
gemiddelde dieselauto: 34
gemiddelde bus: 18
Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen berekeningen)
|
De oude dieselbussen (niet-Euro 5) zijn natuurlijk vervuilender als de Euro 5 dieselauto´s, maar de gemiddelde dieselbus hoop ik toch zou ondertussen toch minder vervuilend moeten zijn, maar idd nu ge het zo schrijft heb ik wel mijn twijfels. In BE was men er niet rap bij de diselauto´s met roetfilter (vanaf euro 4) populair te maken, eerder integendeel. Mss dat Febiac er cijfers van heeft hoe oud het dieselpersonenwagenpark qua euronorm is. Niet dat die roetfilter helpt het is maar een doekje tegen het bloeden, want het is tenslotte enkel wat massa dat naverbrand wordt, de kleinere gevaarlijkere roetdeeltjes niet ( UFP : en die zijn er veel meer bij betere dieselmotoren) die vliegen er nog altijd los door.
*