Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2013, 22:04   #30529
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik las het tweede stuk van Wikipedia. Vaak is er hier sprake van 'vrijzinnig'.

En om nu terug te komen op de taalverschillen tussen Noord en Zuid. Bij ons heeft het woordje 'vrijzinnig' een heel andere betekenis. Het heeft vooral een anti-religieuze connotatie. Vrijzinnigen in België zijn doorgaans mensen die geen godsdienst hebben of die vaak vijandig staan of op zijn minst onverschillig tegenover de godsdienst. Vrijzinnigen hier waren de 'anti-katholieken', de antigodsdienstigen, de atheïsten.
Quote: Gedurende de 19e eeuw kreeg het begrip "vrijzinnigheid" politieke inhoud. Het woord kreeg de betekenis van "vrij denken", tegenover het "bevangen denken" van de toenmalige "confessionelen". De vrijzinnigheid zette zich af tegen een feodale, strak hiërarchische en theocratische samenleving

Quote: Als er over "vrijzinnigheid" zonder meer wordt gesproken, wordt er vaak geduid op een afstand nemende houding ten opzichte van de dogma's van het meer traditionele christendom. Dit kan variëren van kerkelijke rekkelijkheid (vrijzinnig-protestantisme) en religieus humanisme tot zuiver atheïsme

Niet uw beste vriend, W.A, bijvoorbeeld herkende zich tijdens z’n kerkelijke opleiding als vrijzinnige in het feit dat de bijbel als een “verhalenboek” werd aangeduid. Niet als een boek met vaststaande feiten. In de denktrant van Gereformeerden/Reformatorischen ondenkbaar bezocht W.A. RK erediensten en zong uit volle borst mee …een katholieke kerk in Friesland. Als wel ter communie gaan, Juliana bijvoorbeeld, is ondenkbaar voor hen.
Tevens werd hij onderwezen door RK priesters als wel rabijjnen. Bezocht ook Israel. Vermoed dat vooral te maken had met het zich voorbereiden op het toekomstig koningschap

Mijn grootmoeder was vrijzinnig. In de kerk kwam ze nooit, hoewel ze wel lid was en jaarlijks kerkgeld betaalde.
Haar stelling: "Ik heb geen kerk nodig om te geloven, laat staan een dominee die mij gaat vertellen hoe ik de bijbel moet lezen/interpreteren".

Laatst gewijzigd door Adrian M : 21 augustus 2013 om 22:05.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden