Gisteren keek ik naar het RTBf nieuws. Zoals ik reeds zei, sinds enkele weken zenden de franstalige persjongens dagelijks een portie anti-Vlaamse zwartmakerij uit, en het is echt de moeite om te zien hoe het franstalig publiek gehersenspoeld wordt in deze 'communautair' moeilijke dagen.
Gisteren hadden ze een stukje over de Waalse chauffagisten, die hun ongenoegen uiten omdat de Vlaamse racisten hen het Nederlands willen "opdringen".
Blijkbaar is er een Vlaams decreet in de maak die de Walen in de chauffage-business verplicht een bijkomende opleiding (technisch, maar ook Nederlandse les) te volgen inzien ze hun diensten in Vlaanderen nog langer aan de man willen brengen.
Verontwaardiging alom!!!
Kan je nagaan, die Waalse chauffagisten zouden een taalinspanning moeten doen als ze klanten in Vlaanderen bedienen.
Unheard of ! !!!!
Een staaltje franstalige taalarrogantie ten beste.
Zoals altijd vinden zij dat de Vlamingen maar een taalinspanning moeten doen, zelfs in het kader van 'klant is koning'.
Toch een opmerkelijke arrogante attitude, niet?
Een Vlaming die zijn diensten aanbiedt in Wallonië of elders vindt het de meest vanzelfsprekende zaak ter wereld om zich aan te passen, en de klant te bedienen in zijn taal.
Maar de Walen, hoh maar ...
Ze spreken van schande, want de taalwetten gelden enkel op vlak van de administraties, en niet in de privé.
Ik vind dat decreet een uitstekend initiatief : uiteindelijk heeft de Vlaamse consument recht op informatie in zijn taal over geleverde goederen of diensten.
Als de Walen te arrogant, te dom, te lui of te lamzakkig zijn om een inspanning te leveren dat ze dan in hun borinage blijven vegeteren.
T'is duidelijk het moment voor de Blubbers om hun principe van 'individuele tweetaligheid' eens in Wallonië te gaan verkondigen.