Citaat:
De Vlamingen schatten minister-president Kris Peeters (CD&V) hoger in dan Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). Ze verwachten dat de CD&V'er de politieke uitdagingen beter aankan dan zijn Antwerpse uitdager.
|
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...-blijven.dhtml
Vreemd dat De Morgen deze peiling niet in het lang en het breed onder eenieders lodderig oog schoof. Wat ik als niet-abonnee te lezen krijgt is al even wazig als hetgeen we van de tsjeven gewend zijn. De Morgen is nooit tsjeefs gezind geweest, maar haar afkeer voor de N-VA is blijkbaar nog véél groter.
Wat was de vraagstelling waaruit deze conclusie getrokken werd?
Betrof die vraagstelling de persoon van Kris Peeters of die van De Wever, of geen van beide maar wel het vertrouwen in hun respectievelijke partijen?
Er waren nogal wat mensen die zich door Leterme hebben laten vangen. En er zullen nog altijd ezels zijn die zich een tweede, en zelfs derde keer aan dezelfde tsjevensteen stoten. Ik kan me echter niet voorstellen dat Vlaanderen zoveel ezels rijk is als De Morgen laat uitschijnen.
We mogen ook niet vergeten dat een minister-president niet rechtstreeks door de bevolking verkozen wordt. Toen Peeters voor het eerst minister-president werd had hij zelfs nooit op een verkiezingslijst geprijkt. Het is de gewoonte dat de grootste partij het meest in de pap te brokkelen heeft. Ook wat de keuze van de minister-president betreft. Uit de “moderne” praktijk op federaal niveau hebben we, jammer genoeg, geleerd dat in een apenland alles mogelijk is. Zelfs het meest onwaarschijnlijke.
Ik denk dat het verstandig is om deze “poll” niet al te ernstig te nemen, maar te wachten op minder wazige “polls” vooraleer conclusies te trekken. Op de meest betrouwbare peiling blijft het wachten tot na de verkiezingen van 2014.