Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Alvorens op die vraag te antwoorden had ik van de onbevangen wetenschap graag willen vernemen welke de verblijftijd van het antropogeen CO2 in de atmosfeer nu feitelijk is ? 30 jaar volgens de alwetende believers of 5 jaar volgens de critische sceptici ? Scheelt meer dan een slok op de borrel.
|
Ik wilde eerst niet op deze nogal tendentieuze vraag antwoorden, omdat een opinie een opinie moet zijn, en niet moet beinvloed worden door degene die de opiniepeiling opstelt. Maar de bovenstaande vraag is ten eerste slecht gesteld (wetenschappers houden de levensduur van CO2 in de atmosfeer niet zomaar op 30 jaar, het is ingewikkelder dan dat) en ten tweede, men had snel tot het inzicht kunnen komen dat ze geen zin heeft.
In de atmosfeer, aan ongeveer 400 ppm (huidig niveau dus) zit er 3000 miljard ton CO2 (zie wiki bvb). Men schat dat een klein derde van menselijke activiteit afkomstig is (120 ppm hiervan) dus een kleine 1000 miljard ton. Men kan ook verkiezen van deze stelling niet te onderschrijven natuurlijk.
De mensheid stoot ongeveer 9 miljard ton CO2 uit door fossiele brandstoffen te verstoken en cement te maken (cijfer van 2010, zie ook wiki) per jaar.
Moest de levensduur van de CO2 in de atmosfeer 5 jaar zijn, dan zou de mens maximaal 5 x 9 = 45 miljard ton CO2 in de atmosfeer hebben gebracht.
Maw, als je die 5 jaar onderschrijft, dan kan je niet de stelling onderschrijven dat de 1000 miljard ton die erbij zijn gekomen van menselijke oorsprong is, en dan heb je dat getal dus ook niet nodig om een extrapolatie te maken naar de toekomst. Met een levensduur van 5 jaar in de atmosfeer moet je (of het nu natuurlijk is of van menselijke oorsprong) 200 miljard ton per jaar uitsturen om 1000 miljard ton in de atmosfeer kunnen te houden. Je moet trouwens 600 miljard ton per jaar uitsturen om de huidige 3000 miljard ton te handhaven, als die op 5 jaar verdwijnt. Die 5 jaar is dus totaal idioot - tenzij het gewoon de omloopstijd in een gesloten cyclus betreft natuurlijk, maar dan zegt die ook niks over de accumulatie.
Vandaar dat de vraag nogal "ondoordacht" was, en ik er ook niet wenste op te antwoorden.