3 april 2003, 15:14
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
It is the soldier not the reporter, who has given US freedom of the press
It is the soldier not the poet, who has given US freedom of speech
It is the soldier not the campus organizer, who has given US the freedom to demonstrate
It is the soldier not the lawyer, who has given US the right to a fair trial
It is the soldier, who saluted the flag, who serves beneath the flag and whose coffin is draped by the flag, who allows the protester to burn the flag.
|
En wat dan met de vakbondsmilitanten en de aktivisten voor mensenrechten, burgerrechten, en demokratische vrijheden? Hebben die soms niet in het verleden hun werk, hun gezondheid of zelfs hun leven daarvoor geriskeerd? En wat met de moeders die in oorlogstijd tussen het oorlogsgeweld door hun kinderen toch proberen op te voeden tot vreedzame mensen? Zijn dit soms geen grotere helden dan de generaals? En wat dan met soldaten die werden ingezet voor de verdediging van diktaturen, voor koloniale oorlogen, en voor andere onverdedigbare zaken? Zijn dit dan ook verdedigers van demokratische vrijheden? Nee, die militaristische zever lijkt mij toch teveel eer voor de militairen. Ze steken teveel de pluimen van anderen op hun hoed. Legers waren er in de eerste plaats om de machthebbers en hun belangen te beschermen. Pas onder druk van burgerlijke oppositie werden ze onder een gedeeltelijke demokratische kontrole geplaatst.
|
Hier moet ik mij toch ook volledig achter Doomy scharen, soldaten voeren slechts uit wat bevelhebbers hen opdragen, zij komen zelden op voor de idealen van het volk. Hoogstens doen ze is mee aan een revolutie maar dat kan men dan weer bezwaarlijk militairen noemen die de vlag groeten.
|
Ja, maar het klinkt toch mooi. Dit was de intro van een programma op TV met veel oudstrijders die kwamen klagen over hoe ze behandeld werden na de oorlog.
|