Men heeft het gemeten. Over 15 jaar.
Wat de oorzaken daarvan precies zijn, dat weet men niet.
Maar toch weet men dat het niet ligt aan de verhoging van het aantal kinderen die thuis geen Nederlands spreken.
Dan vraag ik me af: hoe weten ze dat dan wel ?
Hoofding:
Vlaamse kinderen lezen slechter
Kinderen uit het eerste, tweede en derde leerjaar lezen minder goed dan hun voorgangers vijftien jaar geleden.
Van onze redactrice INGE GHIJS
http://www.standaard.be/plus/ochtend/1
Citaat:
BRUSSEL
Bij 1.400 leerlingen uit 70 basisscholen werden in het schooljaar 2011-2012 leestoetsen afgenomen. In het eerste leerjaar in het midden en op het einde van het schooljaar. In het tweede en derde leerjaar in het begin, het midden en op het einde. En op elk toetsmoment scoorden de leerlingen minder goed dan in het schooljaar 1995-1996. Dat zegt Stefan Grielens, algemeen directeur Vrije-CLB-Koepel.
Er is meer aandacht voor begrijpend lezen
Opmerkelijk: de daling wordt niet veroorzaakt doordat er nu meer kinderen van allochtone afkomst in de klas zitten die thuis geen Nederlands praten. ‘Het toenemend aantal anderstalige leerlingen kan de daling dus niet verklaren’, zegt Grielens. ‘We hebben jarenlang gezien dat het niveau van de leerlingen er op vooruitging. Omdat de leermethodes verbeterden. Dat het niveau nu daalt, moet de scholen er toch toe aanzetten om na te gaan hoe dat komt en wat ze daaraan kunnen doen.’
Wat gemeten werd, is het technisch leesniveau: hoe snel en hoe correct de leerlingen lezen. ‘En in het onderwijs hebben we toch een verschuiving gezien naar meer aandacht voor begrijpend lezen’, zegt Marc Van den Branden, secretaris-generaal van het Verbond Katholiek Basisonderwijs. ‘Het kan dat de leerlingen daar nu beter op scoren dan vroeger. Maar er is zeker ook verder onderzoek naar oorzaken nodig.’
De verschuiving naar begrijpend lezen bevestigt ook Pol Ghesquière van de KU Leuven. ‘De techniek is maar een middel om het doel van leesplezier en begrijpend lezen te bereiken, zo redeneert men in de onderwijswereld. Er is ook minder aandacht voor correcte spelling. Een aantal leerdoelstellingen zijn ook verschoven naar een latere leeftijd. Het zou interessant zijn om na te gaan wat het leesniveau is op het eind van de lagere school.’
|