Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama
Jij blijft maar gans de tijd hameren op het feit dat N-VA zeker in de Vlaamse regering zal zitten, terwijl hier nauwelijks volk zit die dat ontkent. Tuurlijk zullen ze dat. Als er geen aardverschuiving gebeurt zullen ze verdorie dubbel zo groot zijn als het tweede partijtje.
Maar jij koppelt dat volledig los van de federale regeringsvorming. En da's andere koek. Volgens jou wordt het blijkbaar sowieso Di Rupo II. En daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Di Rupo II zal uiterst onstabiel zijn als ze er komt. De tegenstellingen tussen de twee locomotieven kunnen niet groter zijn. De CD&v zal in een onmogelijk spagaat terechtkomen, waar ze federaal naar links (onder Di Rupo) moeten stomen, en regionaal naar rechts (onder De Wever). Die zitten daar volgens mij niet voor te springen.
De vLD en SPa zullen ook niet bepaald gretig zijn om zich nog wat verder de vernieling in te regeren indien ze inderdaad opnieuw weeral nog eens een oplawaai krijgen in 2014. Temeer daar Di Rupo zelf, die blijkbaar ook slaag krijgt wegens niet-links-genoeg-meer-voor-de-Walen, zeer karig zal zijn met toegevingen aan de restanten van de Vlaamse traditionele partijtjes.
De kans dat én vLD én SPa én CD&v in 2014 met cijfers als in deze peiling nog in een federale regering durven stappen zónder N-VA, is zo goed als nihil. Ze hebben stuk voor stuk meerdere goede redenen om die sprong zéér kritisch te overwegen.
En mochten ze al zo dwaas zijn - wat ik niet geloof - dan heeft die regering er binnen de drie maanden alweer gelegen en komt er een complete blokkering, gevolgd door een afstraffing van jewelste voor de traditio's bij de vervroegde federale verkiezingen.
|
Kan je me enig idee geven op welk regeringsprogramma die federale regering met de N-VA volgens u gaat werken?