Los bericht bekijken
Oud 15 september 2013, 06:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard John Crombez: 'Beperk federale regering tot zes ministers'

Ja, dat is de titel van het artikel in het nieuwsblad.

Punt van discussie: gaan we eens wedden ?
De gvd populistische verdoken 'k weet niet watte ...

link: http://www.nieuwsblad.be/article/det...paign=regio-dg

Citaat:
John Crombez (SP.A) verwijt N-VA hypocrisie, en niet enkel in het asieldebat. Hij verwijt Bart De Wever en de zijnen ook dat het ‘tweeslachtig’ is om altijd de schuld op de anderen te steken. ‘Want overal waar ze tot het bestuur toetreden, verhogen ze de belastingen.’ Ondertussen wil Crombez de regering fors inkrimpen.

Als John Crombez na afloop van het gesprek voor de fotograaf poseert, spreekt zijn woordvoerster hem streng toe. Dat hij zijn hemdskraag goed moet leggen, en dat zijn houding beter kan.

Het tekent Crombez ten voeten uit. Een aalgladde communicator die pákt in de media zal hij wellicht nooit worden. Daarvoor is hij een tikje te studentikoos, of rock and roll, zo u wil.

Maar vergis u niet: Crombez heeft ontegensprekelijk veel te zeggen in zijn partij. Net voor het interview vergaderde hij met Bruno Tobback en Johan Vande Lanotte. Die laatste maakt er (ongevraagd) een grapje over. ‘John is een van de machtigste mensen in de partij. Eerst de voorzitter, natuurlijk. Dan de vicepremier, dan hij.’

Vande Lanotte moet erom lachen, maar hij heeft wellicht gelijk. Naar Crombez wordt geluisterd, en hij is ook niet bang voor een fors standpunt. ‘Ja, natuurlijk erger ik me aan N-VA.’

Of hij lanceert hij al eens een ideetje. ‘Het zou een goed idee zijn dat er maar zes ministers zijn in de volgende federale regering, plus de premier.’

U wilt negen ministers naar huis sturen? En er ongeveer één per partij overhouden?

‘Ja, ik zie in de ideale regering nog zes ministers met een superdepartement onder zich. Je zou financiën en begroting kunnen samenvoegen, buitenlandse zaken en defensie, economie en werk en ga zo maar door. Die zes ministers laat je bijstaan door staatssecretarissen zonder kabinet.’

Wat is het verschil als je nog eens een dozijn staatssecretarissen toevoegt?

‘Ik zeg niet hoeveel staatssecretarissen er moeten zijn, maar het voordeel is wel dat die superministers hun departement veel makkelijker en directer kunnen aansturen.’

GRATIS: Lees er het volledige interview met John Crombez in Het Nieuwsblad van zaterdag 14 september en ontdek de vernieuwde tabletkrant.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden