Los bericht bekijken
Oud 19 september 2013, 07:42   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik weet het.
Een totale aanfluiting van het concept zelve van "federale kieskring"... Kunnen zij even goed de zetels onder de partijen verdelen...

Dan liever geen federale kieskring.
Dat is het contradictorische aan dit land. Je hebt een pak partijen aan beide kanten van de taalgrens die bij hoog en laag beweren dat we allemaal Belgen zijn, dat er geen verschillen zijn tussen die Belgen behalve die dat je overal vindt in de wereld, dat taal geen verschil maakt in het denken.
Maar als je dan de logische conclussie trekt, en die is dat we dan gewoon allemaal op dezelfde partijen moeten kunnen stemmen, dan is opeens iedereen tegen of het moet zijn dat er moet rekening gehouden worden met...... de taalgemeenschappen.

Trouwens, er moet helemaal geen federale kieskring komen om dat te verwezenlijken, dat kan nu al. Politici worden in hun eigen kieskring gekozen, in ons geval is dat de provincie. Iemand uit Namen kan even weinig stemmen op Di Rupo als iemand uit Oostende.
Maw, je kan perfect opkomen met 1 federale partij, pakweg SPA-PS of MR-OVLD en per kieskring je mensen zetten.

PVDA doet het al, dacht ik, BUB zeker. Groen en Ecolo doen het nog hypocrieter, die zeggen voor de verkiezingen dat ze verschillende partijen zijn (om geen stemmen te verliezen veronderstel ik) en gaan na de verkiezingen doodleuk in 1 fractie zitten.