Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Ik ben het volledig mee eens in zoverre het om privé personen gaat. Maar als ik het goed heb, gaat het hier om ambtenaren, en die hebben mi wel een plicht tot neutraliteit naar dienstverlening toe.
Het gaat vooral om perceptie, maar ik ben van mening dat kledij daar een rol in speelt. Voor mij is het ostentatief tonen van een politieke of filosofische overtuiging niet neutraal. Het mag dus verboden worden. Niet alleen kledij, trouwens, maar ook zichtbare tatoos, photo's en van die zaken...
|
Ik wil daar gedeeltelijk in meegaan, maar stel me toch de vraag of neutraliteit dan zo een belangrijke vereiste is.
Nagenoeg niemand is neutraal, dus als je die neutraliteit oplegt, dan heb je met geveinsde neutraliteit te maken.
Is die maskerade een garantie op een neutrale behandeling (want dat laatste is uiteindelijk de bedoeling)?
Ik dacht het niet, want de klant kan zich wel 'outen', en stiekem door een als neutrale 'vermomde' ambtenaar alsnog gediscrimineerd worden (als we dan toch paranoïde willen denken)
Je kan er niet omheen dat het makkelijkste zou zijn om mekaars levensbeschouwelijke, politieke of culturele vestimentaire outing te tolereren.
Waar ik wel voorstander van ben: de vrijheid van een werkgever, zeker een priveepersoon om in zijn bedrijf de dresscode voor te schrijven.