Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee
Zolang Europa een fictie blijft boven de nationale staten is er geen hoop op beterschap.
En wat die 'dubbele' prijs betreft, toch even oppassen. De vergelijking met de F-16 dringt zich alweer op. Aantallen daarvan werden in Europa gebouwd in het kader van de zogenoemde economische compensaties (waarvan België het grote aandeel naar zich heeft kunnen toetrekken en boven de beloofde 72% is uitgekomen). Om iets te mogen bouwen moest je 'reasonable competitive' zijn. Toch waren sommige stukken hier gefabriceerd tot 300% duurder dan die van over de plas.....Sommige bewapening hier te lande geproduceerd kostte tot 500% meer dan we zouden moeten betalen bij een rechtstreeke aankoop in de States, de 2.75" FFAR met name....De macht van het productiegetal én de daadwerkelijke effectieve controle op de échte productiekosten waar de States met hun RILSA (Resident Integrated Logistic Support Activity) toch voorop lopen.
|
De prijs van een jet als de F35 kan men mee rekenen zoals men het voor wil doen komen.
Simpel voorbeeld in euro's:
Vermeldde kale aankoopprijs van de JSF door defensie in 2002: €41,4 miljoen
Werkelijke stijging kale prijs F35
- Huidige prijs: ruwweg €60 á €65 miljoen per stuk
- Kale prijs inflatie gecorrigeerd 2001/2002: €49,29 miljoen per stuk
Stijging: €10,71 (+21,69%) á €15,71 miljoen (+31,91%)
Van de €4 miljard welke Nederland besteed aan de aankoop, dus ook België ingeval aankoop van een jet.
Meer dan één miljard vloeit direct terug in de schatkist aan BTW 21%, vennootschapbelasting etc, invoerrechten etc
(Invoerrechten Chinook: 3 stuks > €20 miljoen)
Interessant detail: de rekenkamer bij ons geeft aan dat het aantal onvoldoende is om alle taken te kunnen doen
Dit hadden ze overigens al berekend wat betreft het huidige aantal F16's
Met het aantal F16's in de inventaris was het niet mogelijk om deze taken uit te kunnen voeren.