Los bericht bekijken
Oud 27 september 2004, 14:15   #3
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtsliberaal
Anders gezegd: het wantrouwen tegenover de staat dat de Arabische wereld kenmerkt, is hier overwonnen.
Tiens...

Citaat:
De welvaart en de vrijheid horen bij elkaar, men kan niet alleen in de oogst geïnteresseerd zijn zonder de akker te willen kennen.
Precies de reden waarom de Islam op lange termijn dezelfde plaats zal krijgen als de katholieke kerk

Citaat:
Die afsluiting van Europa duurde lang en was diepgaand. De Turkse schrijver Orhan Pamuk heeft in zijn roman Ik heet Karmozijn de strijd aan het Ottomaanse hof over de introductie van Venetiaanse schildertechnieken schitterend weergegeven. De miniatuurschilders wilden niets weten van de methode van het perspectief: 'Als de huizen in een straat steeds kleiner worden getekend, zoals het menselijk oog het abusievelijk waarneemt, betekent dat dan niet dat niet God, maar de mens in het centrum van de wereld is geplaatst?'
Hier acht ik sommige imams en ayatolla's wel toe in staat. Maar ik heb zulke pipo's ook bij de christenen gezien hoor, eentje beweerde zelfs de demonen in mijn ogen te kunnen tellen. Een andere was tegen verassing omdat je dat nog kon voelen in het hiernamaals. Om maar te zeggen, je moet niet slim zijn om macht te hebben.

Citaat:
Deze tekorten hebben te maken met de onvrijheid, met de zwakke positie van vrouwen en met een dramatische kennisachterstand.
De reden waarom het juist de studenten zijn die in Iran protesteren tegen het regime.

Citaat:
Maar het is duidelijk dat kinderen van twaalf niet in volle vrijheid voor hun sluier kiezen.
Dat is een beetje te simpel gesteld, ik kan het me zelf ook niet voorstellen, maar er zijn er echt wel veel die dat vrijwillig doen, zelfs in gezinnen waar de vader dat eigenlijk liever niet had (ik weet zo een gezin drie huizen verder wonen).

Ik vind het echt wel een goed artikel, wel een beetje lang he.