In de middeleeuwen waren er geen files bij gebrek aan auto's. In 1850 was er een clevere amerikaan die voorzag dat tegen 1950 de stad New York bedekt zou zijn met een laag van 2m opaardenstront (wegens de toename van het verkeer met paardenkoetsen, karren e.d.)
Febiac kwam enkele jaren geleden al met een oplossing voor het fileprobleem nl. de autoverkoop bevortderen door lagere BTW en inschrijvingstaksen, maar de kosten van het rijden met een auto drastisch verhogen.
Meer algemeen is het inderdaad zo dat wij in dit land ongeveer het meest te lijden hebben van het transitverkeer : mensen die België slechts ervaren als doorrijdland.
Men zou eens kunnen studeren op een transitproject van autosnelwegen zonder afritten vanaf de oostelijke grens tot aan zee en vanaf de noordeelijke grens tot Frankrijk.
Dergelijke wegen zouden een zeer grote impact kunnen hebben om de ringwegen van Antwerpen en Brussel inderdaad te ontlasten.
Het verminderen van subsidiëring van openbare vervoersmodi is absoluut boosaardig en vergroot het filemonster - mer wegen en mer parkeergelegenheid komt neer op algehele kapitulatie tegenover d verloedering van ons leefmilieu; Menen dat villabewoners in de groene zones van onze liefelijkste provincies met 3 garages en evenveel prive auto's van deze vervuiling minder last zouden hebben is totaal ongefundeerd....
Wij moeten ons anders leren verplaatsen !
Zelf bezit ik sinds meer dan 20 jaar geen auto en ben zeer tevreden met het OV
|