Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael
Dat is één manier om er naar te kijken.
Je zou je ook kunnen afvragen of die parkwachter toestaan om GAS boetes te geven omwille van die ene debiel die zijn hond niet aan de leiband houdt, niet het kind (onze vrijheid) met het badwater weggooien is.
Weet ge wat ik doe wanneer ik een hond niet aan de leiband zie lopen (en zeker nu ik ne kleine heb). Ik kijk de eigenaar met een vieze smoel aan en zeg hem dat z'n hond aan de leiband moet. Mocht iedereen dat nu eens doen hè, dan waren er geen GAS boetes nodig.
|
Dat zal heel dikwijls werken, maar je zult er toch ook moeten tegen kunnen dat je van sommige mensen een fuck you + middenvinger zult krijgen.
Wij hebben hier een stadswacht die in zijn vrije tijd instructeur en bestuurslid is van de lokale hondenclub. Hij heeft een mechelse scheper, geen doetje. Die is gewoon om die hond los te laten lopen waarbij hij erop vertrouwt dat hij de situatie steeds onder controle heeft. Opmerkingen van omwonenden met kinderen negeert hij straal.
Een van de buren die een paar keer een opmerking maakte, kreeg de week erna een kaartje met waarschuwing in zijn bus, omdat hij zijn vuilbak te vroeg had buitengezet. De andere bewoners van de straat die hetzelfde deden kregen geen kaartje in de bus. Zuivere intimidatie dus.
Dat dit ongetwijfeld een grote uitzondering is, neemt niet weg dat het systeem erg ver gaat.
Aan de andere kant besef ik natuurlijk ook wel dat het ook geen zin heeft om stadswachten op pad te laten gaan zonder enige mogelijkheid om excessen te laten sanctioneren. Moeilijke evenwichtsoefening.
Naar het beleid toe zie ik als belangrijkste probleem dat er een financieel aspect bij is komen kijken. Eigenlijk zelfs een eigenbelang : gas boetes zijn een extra inkomen voor de stad. Een inkomen dat zij kunnen moduleren door ofwel strenger ofwel minder streng te zijn. En dan loopt het fout, omdat die boetes niet door de rechterlijke macht uitgeschreven worden. Voor een stuk is dit belangenvermenging.
Is het logisch dat steden het bedrag van de gas boetes in hun begroting opnemen en er zo dus een beleidsinstrument van maken ? Denk je dat de ambtenaar in antwerpen de gebudgeteerde 1,4 mio gas boetes moet opvolgen er de laatste maanden van het jaar begripvol op zal reageren als een burger zijn boete wil aanvechten ? Die man heeft een opdracht en zal die vervullen, omdat hij anders begin volgend jaar een negatieve evaluatie vreest.