Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b31000
wel, ik ben franstalig en hier in frankrijk in een gemeentehuis als het niet lukt met de taal proberen ze in het engels of gaan ze iemand halen of er word naar een oplossing gezocht.
er is geen taalhaat. ,alle spanjaarden vluchten hun land...waar ik woon is de eerste stad na de spaanse grens.
toen ik bij de belastingen was waren er veel spanjaarden....iedereen helpte mekaar onder hun...maar geen taalhaat.
in het duitsland zeg je...voor mijn part is er niet veel verschil tussen het karakter van een vlaming of een duitser.
een kennis van mij van nice zat in een trein in luik...alle haltes werden aangekondigt in het frans, in brussel in de twee talen en eenmaal brussel buiten alleen in het nederlands.
hij zoekt de treinbegeleider en vraagt hem informatie in het frans...geen antwoord...hij antwoord dat hij van frankrijk kwam en ineens was alles ok en de treinbegeleider begon in het frans...
hier bij airbus komen soms wat vlamingen werken omdat zij meestal zeer bekwaam zijn maar als zij bij flunch gaan eten spreken zij aan de kassa in het engels....ze vertikken van frans te spreken...
wat ik opmerk is dat er in vlaanderen soms meer een taalhaat is dan personenhaat...
|
Geen taalhaat in Spanje ????
Er is heel veel taalhaat in Spanje, door degenen die Castillaans (het Spaans dat wij 'leren', het Spaans van Madrid en van Franco ...) spreken, tegenover degenen die Catalaans, Baskisch of Valenciaans spreken.
Daarnaast merk ik op dat er altijd begripsverwarring ontstaat tussen enerzijds het gastvrij ontvangen van een anderstalige bezoeker, en anderzijds tussen het ongastvrij gedrag van een immigrant die niet binnen de kortste keren bereid is om veel moeite te doen om de lokale taal te leren.
En als er dan wrijving ontstaat, zoals bij ons de communautaire problematiek, dan ontstaan natuurlijk fricties die de grenzen opzoeken ... uit zelfverdediging.
.